Viser treff 21-40 av 103

    • The paradigm shift from destination marketing and management to community governance A systemic approach to the destination as a service eco-system 

      Bjørkli, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Due to increased mobility, digitalisation and globalisation, the old value chains are disrupting and the boundaries between the roles in the markets are blurred; enterprises, customers and residents are both marketers and actors of tourism experiences, creating a context of service eco-systems, where value is co-created in networks that are directly and indirectly interacting with each other. These ...
    • Destination image formation. Case study of the Lena Pillars nature park 

      Kondakova, Tatiana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Tourism is an industry that entirely depends on the people making decision to choose specific destinations based on different motivations. This research is aimed at investigating the influences that can potentially create a negative effect on the destination image of Lena Pillars Nature Park. It will explore the stages of the destination image within first-time tourists throughout three interviews. ...
    • The Rise of the Asian Female Digital Nomad 

      Linao, Patricia Aida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      This feminist thesis contributes to our understanding of tourist experiences by exploring the constraints and empowerment of Asian women digital nomads. It investigates the complexity and the diversity of Asian women digital nomads and elucidates the issues of gender and race in the women’s quests for a nomadic lifestyle. The empirical data were drawn from mixed method techniques of semi-structured ...
    • Hva er årsakene til konflikter på arbeidsplasser og Hvordan har ledere og ansatte håndterte Covid-19 konflikter i Hotell Bransjen? 

      Baah, Eric (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Grunnen for dette oppgave har vært å finne ut Hva er årsakene til konflikter på arbeidsplasser og Hvordan har ledere og ansatte håndterte Covid-19 konflikter i Hotell Bransjen. Jeg har benyttet av kvalitativ metode.For å besvare forskningsspørsmålene har jeg gjennomført intervjuer med seks informantene som består av ansatte og ledere i hotell bransjen. Funnene fra forskningen viser til forsjellige ...
    • The role and place of wild northern berries in tourism in northern Norway 

      Korzh, Kateryna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Uncovering a vital value of wild berries in local food practices, I aim to understand their realities. The specific research question that focused my study is: how are berries entwisted in northern tourism and how does that reflect local food practices and their role and place in Troms and Finnmark? With very few exceptions, in and outside tourism wild berries are situated within gastronomy. ...
    • Turistevalueringer av Oslo-guider. En gjennomgang for å avdekke kompetansebehov 

      Espeland, Line Natten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      I denne oppgaven har jeg jobbet ut fra følgende problemstilling: å identifisere hvilke elementer ved en guidet tur i Oslo, inkludert egenskaper ved en Oslo-guide, en turist vektlegger og hvordan Oslo-guider kan bruke denne informasjonen til å øke sin egen kompetanse. Mitt teoretiske rammeverk for denne oppgaven er teori tilknyttet guiderollen og guidens funksjon. Samt teori som omtaler hvordan ...
    • Laughing through the unknown: Implementing humor into guiding work by international students in Alta, Norway 

      Zakharov, Maksim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-12)
      There can be different views and opinions about what it takes to be a newcomer when travelling for educational or work purposes. Some people can find it fairly uncomfortable when faced with new social norms, languages, rules, and regulations; while others are eager to embrace all challenges and immerse themselves into the new environment. Norway overall, and Alta city particularly, provide ...
    • Nordlys, magi og turisme 

      Mathisen, Stein Roar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-04-02)
      Markedsføringen av naturfenomenet Aurora Borealis, eller nordlyset, har i de siste årene fått en særlig oppmerksomhet når det gjelder oppbyggingen av turisme som et vinterprodukt i NordNorge. I dette arbeidet benytter både markedsførerne og opplevelsesbedriftenes guider seg av ulike begreper og fortellinger. Formidlingen tar vanligvis utgangspunkt i det som oppfattes som to ytterpunkter. Som ...
    • Sametingets relevans og rekkevidde 

      Falch, Torvald; Selle, Per (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-29)
      Sametinget, som et direkte folkevalgt organ av og for samer, kan sies å være etablert for å utøve selvbestemmelse for et eget urfolkspolitisk fellesskap innenfor staten. Det er en institusjon som imidlertid har betydelige tillitsutfordringer hos samer og i sitt nære omland. Artikkelen ser på betingelsene for Sametingets relevans og rekkevidde for sikring av kulturelt fellesskap og tilrettelegging ...
    • Naturbaserte reiselivsbedrifter under Covid-19-pandemien. Hvilke elementer bidro til forsvarsevne? 

      Ottem, Lise; Møller, Trine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-01)
      Reiselivet i hele verden har vært hardt rammet av Covid-19-pandemien. Denne oppgaven undersøker hvordan et lite utvalg naturbaserte reiselivsbedrifter har opplevd og håndtert covid-19-pandemien. Studien ser på hvilke påvirkninger som har hatt betydning for håndteringen. Studiens problemstilling er Hvordan har naturbaserte reiselivsbedrifter opplevd og håndtert Covid-19 pandemien? Studien ...
    • Tourism Higher Education in Armenia - Is there a need to internationalize the tourism higher education of Armenia? Documentary research 

      Matevosyan, Lusine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-31)
      Armenia is an historical country rich in cultural heritage. However, due to historical events, the tourism and education systems have faced various challenges, and the question of preserving and developing tourism has become primary. Accordingly, rapid changes in higher education and tourism have resulted in an overview of the concept of internationalization of tourism education in Armenia. The ...
    • Senscaping: Det sanselige reiselivet - Et sensorisk markedsføringsperspektiv på reiselivsaktørers tanker om bruken av sanser i eget vertskap og opplevelsesproduksjon 

      Nygaard-Petersen, Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-11)
      Sensorisk markedsføring er en gren av markedsføringsteorien som adresserer strategisk bruk av sansestimuli i merkevarebygging, herunder i design, markedsføring og produksjon av varer, tjenester og opplevelser. Sensorisk markedsføringsteori baserer seg på kunnskap om nevrofysiologi og ‘embodied cognition’ i forklaringen av menneskers forbruksvalg og -opplevelser. I denne masteroppgaven er sensorisk ...
    • Årsaker til uønsket turnover i hotell- og serveringsbransjen 

      Evensen, Tove Beate Hasselquist (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-23)
      Reiselivsnæringen er sammensatt av mange ulike bransjer som har til hensikt å skape gode opplevelser for innenlandske og utenlandske gjester. Personalet spiller en stor rolle i leveringen av reiselivsprodukter, og næringen er derfor prisgitt ansatte med god kompetanse. Hotell- og serveringsbransjen har høy uønsket turnover blant de ansatte. Formålet med oppgaven er å få forståelse for og kartlegge ...
    • Merkevarebygging av bærekraftige matdestinasjoner - når mange bekker små gjør en stor å 

      Adolfsen, Ann-Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)
      Sammendrag Mange destinasjoner i Norge har blitt sertifisert som Bærekraftig reisemål. Denne oppgaven tar spesielt for seg hvordan serveringsbedrifter og småskala matprodusenter i Lyngenregionen er integrert i denne satsingen. Jeg har tatt utgangspunkt i guiden «Lokalmatguiden – Matprodusenter, catering og spisesteder i Lyngenfjord-regionen» (visit-lyngenfjord.com, 2021) og gjort undersøkelser ...
    • Destinasjonsledelse for ei bærekraftig framtid. Hvordan ivaretas bærekraftarbeidet på destinasjoner merket som "bærekraftig reisemål"? 

      Prøven, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-25)
      Reiselivsnæringen er en viktig bidragsyter til verdiskapning for lokalsamfunn. Bærekraftig reiselivsutvikling ligger i dag som et premiss for reiselivsaktiviteten og reiselivet skal være en del av løsningen for å nå klimamålene mot 2030. Gjennom merkeordningen «bærekraftig reisemål» har destinasjonsselskapene en viktig rolle for operasjonalisering av bærekraft på lokalt nivå. Formålet med oppgaven ...
    • Vertskapets rolle i opplevelsesrommet. Kan vertskapet gjøre en forskjell? 

      Lyrek, Trine K. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-23)
      Vertskaps rollen er helt sentral i reiselivet. Det er vertskapet som ofte er ansiktet utad og representerer bedriften. Problemstillinga i denne masteroppgaven lyder: Hvilke faktorer kan være med på å sikre høyest mulig kundetilpasset vertskap for gjestene hoe en overnattingsbedrift? Hoved essensen av det jeg skriver om er vertskapsrollen, opplevelsesrommet og kundetilpassning. Jeg valgte å bruke ...
    • Promoting Norway in social media in China: Visit Norway’s co-created storytelling on Sina Weibo 

      Li, Mengyao (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Social media has changed how tourists obtain information about destinations. Utilizing social media provides both opportunities and challenges for the promotion of destinations. In this Master’s thesis, I explored how the Norwegian national destination management organisation (DMO), Visit Norway, promoted Norway as a tourist destination on one of the most popular Chinese social media platforms, Sina ...
    • Performing Disney: Exploring guests' narratives of Disney theme parks 

      McCormick, Mary Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      This thesis focuses on performances in relation to Disney theme parks. The project asks: How do guests narrate their Disney theme park performances? This question is examined by conducting semi-structured interviews with people who had been to a Disney theme park within the last three years. The findings were analyzed looking at ways guests performed in relation to fellow performers, and the setting. ...
    • Crossing the Finnmark plateau is an Extraordinary Experience: Important elements that need to be in place for skiers to immerse in the experience 

      Laurhammer, Caroline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-13)
      Since the 1960s, there has been an increased focus in tourism research related to the study of the phenomenon of tourism experiences. Understanding this phenomenon is of great value to the tourism industry, since it might help tourism providers offer memorable tourism experiences, create positive word of mouth, and generate potential return visitors. To that end, this Master’s thesis reports on a ...
    • Destinasjonsselskapenes rolle i samisk reiseliv - Hvordan forløser vi potensialet i samisk reiseliv på dens egne premisser? 

      Schlecht, Antje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      Utgangspunktet for dette prosjektet er spørsmål om hvordan man forløser potensialet i samisk reiseliv på dens egne premisser. Med bakgrunn i reisemålsutviklingsprosjektene Guovdageaidnu/Kautokeino og Kárášjohka-Porsáŋgu/Karasjok-Porsanger, samt planlagte utviklingsprosjekt i Deatnu/Tana og Unjárga/Nesseby, ser jeg på hvordan Sápmi Næringshage (SNH, etab. 2016) kan bidra til å sikre langsiktige ...