Institutt for språk og kultur: Recent submissions
Now showing items 1061-1080 of 2201
-
Didaktische Möglichkeiten und Herausforderungen der nonverbalen Kommunikationssituation im digitalen Raum – Präsentation und Erfahrungsbericht eines internetbasierten DaF-Lehrerkurses
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04)Dieser Beitrag beleuchtet sowohl die didaktischen Möglichkeiten des Online-Fernunterrichts am Beispiel eines komplett internetbasierten DaF-Lehrer-Fortbildungskurses in Norwegen als auch die kommunikativen Herausforderungen, vor welche die den Fernunterricht durchführenden Lehrkräfte im digitalen Raum gestellt werden. Auf der einen Seite wird die Notwendigkeit eines rein internetbasierten ... -
Instapoesiens potensiale i klasserommet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-31)Lyrikken har tradisjonelt sett hatt en selvsagt plass i litteraturundervisningen og norskfaget. Til tross for dette tar jeg i denne masteroppgaven utgangspunkt i en hypotese om at elevene ikke har et nært forhold til lyrikken. Hensikten med prosjektet er å undersøke om det er mulig å påvirke elevenes forhold til lesing og skriving av lyrikk, og fremme et engasjement for lyrikken, ved å utforske ... -
«Dem ikke know at det er en prinsesse»: En casestudie av et norsk/engelsk tospråklig barn. Kan den eksoskeletale modellen analysere kodeveksling i barnespråk?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)I denne masteroppgaven tester jeg en eksoskeletal modell med element fra distribuert morfologi mot kodeveksling i DP, VP og CP. Modellen har tidligere blitt testet på kodeveksling i DP og VP, og den har stort sett blitt testet på voksne arvespråkbrukere gjennom CANS (amerikanordisk talespråkkorpus). Datamaterialet som ligger til grunn for dette prosjektet er et delkorpus av et større barnespråkskorpus ... -
Arbeidsrettet norskopplæring - et helhetlig læringsrom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)Temaet for denne mastergradsavhandlingen er arbeidsrettet norskopplæring. Prosjektet har hatt som siktemål å undersøke en ny opplæringsmodell som skal etableres på et læringssenter i Norge. Modellen er en omstrukturering av tiltak i introduksjonsprogrammet, og deltakere innenfor rammene av denne er voksne innvandrere og flyktninger som skal lære norsk. Opplæringsmodellen bygger på en kombinasjon av ... -
«Det er det same kva det heiter». En analyse av Olaug Nilssens Tung tids tale (2017)
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I denne oppgaven har jeg analysert Olaug Nilssens Tung tids tale (2017), med utgangspunkt i hvordan møter med velferdsstaten for en pårørende kommer til uttrykk i litteratur. Analysen har et overordnet fokus på språket i romanen, og jeg undersøker hvordan disse møtene kommer til uttrykk ved å se på presentasjonen av det kommunikative og hvordan dette påvirker Olaug. Intensjonen er å vise noe av den ... -
Nominatiiva vai akkusatiiva? Davvisámegiela studeanttaid kásusoahppan
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Masterbarggus guorahalan mo davvisámegiela L2-studeanttat geavahit nominatiivva ja akkusatiivva čállosiin, maid sii leat geigen UiT sámegiela jahkeoahpu nuppi lohkanbajis. Materiálas leat 15.000 sáni ja oktiibuot 3530 nominatiiva- ja akkusatiivadáhpáhusa njealji áigemuttus (B1-, B2-, B3-, E-materiálatiippat). Teorehtalaš lahkonanvuogi vuođđudan gaskagielaid dutkamii ja kognitiivva oahppanteoriijaide. ... -
Fra hedendom til kristendom i Bodvars saga. Vera Henriksens trilogi i middelalderismeperspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan Vera Henriksen skildrer overgangen fra hedendom til kristendom på Island i trilogien Bodvars saga fra 1980-tallet. Fokuset mitt er todelt. Jeg drøfter både om Henriksen fremstiller kristendommen på en mer positiv eller negativ måte enn hedendommen, og hvilken holdning hun viser til det norrøne samfunnet generelt. Mitt teoretiske perspektiv er middelalderisme, ... -
Language dominance in the previously acquired languages modulates the rate of third language (L3) development over time: A longitudinal study
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-31)This study examines the extent to which extra-linguistic factors such as language dominance, order of acquisition and language of instruction are deterministic for multilingual transfer selection and subsequent development. We test two groups of Catalan-Spanish bilinguals acquiring English as an L3 in a controlled setting. We first examine judgements and interpretations of negative quantifiers and ... -
Institutional Convergence and Divergence in Norwegian Cultural Policy. Central Government LAM-organization 1999 – 2019
(Chapter; Bokkapittel, 2020-09-07)This article raises the question of why ABM–u was not continued as a cultural policy instrument for the LAM sector. The question provides a basis for elucidating conditions for state governance in the cultural heritage area, contributing to the academic and professional discussion of organizational and governance models in the public sector and reorganization processes in Norwegian public ... -
Like, Share and Comment. The Use of Facebook by Public Libraries and Museums: A Case Study from Tromsø, Norway
(Chapter; Bokkapittel, 2020-09-07)Historically, libraries, archives and museums (LAMs) have been perceived as institutions providing infrastructure for an open and enlightened public discourse. While Norwegian public libraries are regulated by law that focuses on libraries being providers of knowledge and agents of popular enlightenment as well as local meeting places and arenas for debate,¹ the Norwegian museum sector is governed by ... -
Beyond Alzheimer’s Disease: Can bilingualism be a more generalized protective factor in neurodegeneration?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-31)Bilingualism has been argued to have an impact on cognition and brain structure. Effects have been reported across the lifespan: from healthy children to ageing adults, including clinical (ageing) populations. It has been argued that active bilingualism may significantly contribute to the delaying of the expression of Alzheimer’s disease symptoms. If bilingualism plays an ameliorative role against ... -
Diphthongs are micro-feet: Prominence and sonority in the nucleus
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020)In this paper we look at prominence in diphthongs and argue that diphthongs are structured in the same way metrical feet are. We propose a set of OT constraints that generates a typology of micro-feet. These are either iambic or trochaic or they are quality/sonority-sensitive with default to iamb or trochee in case of sonority plateaus (i.e., <i>ui</i> and <i>iu</i>). Crucially, we did not find any ... -
Nasal consonants, sonority, and syllable phonotactics: the dual nasal hypothesis
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-28)We investigate the phonotactic behaviour of nasal consonants in a database of over 200 languages. Our findings challenge the common classification of nasals as intermediate between obstruents and liquids on the sonority hierarchy. Instead, we propose that there are two types of nasal consonants, one group with lower sonority than liquids and one with higher sonority. We propose that these two types ... -
La enseñanza del imperfecto y del indefinido a través de estilos de aprendizaje. Un análisis aplicado a estudiantes de lengua materna noruega
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)In this thesis, I explore different ways of creating activities for high school students in Norway in order to help them practice the distinction between imperfective and indefinite. The different activities are designed taking into account the different learning styles. The thesis, moreover, reflects over the importance of motivation and the different approaches to teaching. -
El perfecto en el español hablado en Galicia. Un estudio gramatical sobre usos y marcadores temporales
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-26)This master’s thesis explores the use of the verb tense perfect in the Spanish language spoken in Galicia, in given grammatical contexts. The perfect tense in Galicia is known to be of little use, even though it is a very common verb tense in the standardized Spanish of Spain. In this work we seek to explore the extend of its utilization and find out if there are contexts or situations where the ... -
La flexión voseante en subjuntivo en Argentina. Un estudio gramatical y sociolingüístico
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-26)The purpose of this study is to provide a deeper understanding of a grammatical field in which there has been limited research. This study concentrates on the inflection of “voseo” in the subjunctive, examining the use of “voseo” in Argentina and investigating whether various social factors such as gender, age and geographic area influence its use. In conducting this study, a quantitative research ... -
Marcos cognitivos y argumentaciones en el debate sobre el aborto. Un análisis del debate de aborto por violación en Ecuador
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)I denne oppgaven diskuteres de kognitive rammene og argumentasjonen rundt debatten angående abort ved voldtekt i Ecuador. Abort er et vanskelig tema, og i Ecuador er det kun tillatt å gjennomføre en abort dersom den gravides liv og helse står i fare, og/eller dersom graviditeten er et resultat av en voldtekt av en kvinne med en intellektuell funksjonshemming. Høsten 2019 ble det gjennomført en ... -
La enseñanza del imperativo afirmativo en estudiantes noruegos: un análisis de errores
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-05)Denne avhandlingen er en feilanalyse med bakgrunn i resultater fra fire skriftlige tester om positiv imperativ og samsvar mellom pronomen og direkte objekt. Forskningsobjektet er en gruppe norske elever som har spansk som fremmedspråk i videregående skole. Avhandlingen har som mål å undersøke og beskrive de vanligste feilene som denne gruppen av elever begår ved innlæring av positiv imperativ og ... -
La morfología aumentativa en el español actual: el sufijo -azo. Un estudio formal y semántico y su comparación con -ote
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)ABSTRACT In the Spanish Language, the augmentative suffix has not been studied as in-depth diminutive suffixes. The purpose of this study is to examine the behaviour of the suffix -azo, and its current status in the Spanish language. Two interpretations of the suffix will be examined in this project: the augmentative interpretation and the interpretation of abrupt and sudden contact, also called ... -
Conjugación y uso de los tiempos básicos del español en verbos regulares: un análisis de errores.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-03-30)Bøyning av verbene i spansk kan være svært utfordrende for elever med norsk som morsmål. Denne oppgaven bruker feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv til å vise hvordan elever med norsk som morsmål kan lære å bøye de regelrette verbene i de basiske verbtidene til det spanske språket. Ved å se på resultater fra tre prøver som elever fra en videregående skole har gjennomført, blir vi kjent ...