Now showing items 501-520 of 2062

    • Long distance binding 2: relative clauses 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22)
    • Til en ung en kjekk en kar: Indefinite determiner spreading in Scandinavian and beyond 

      Anderssen, Merete; Alexiadou, Artemis; Lohndal, Terje (Chapter; Bokkapittel, 2019-12-07)
      This study investigates multiple indefinite determiners in structures involving adjectival modification in a Norwegian dialect. Determiner spreading has been observed in numerous non-standard Germanic varieties but has been most extensively explored in Modern Greek. This paper considers recurring indefinites in Norwegian in light of Greek polydefi nites, fi nding numerous similarities. In both ...
    • The asymmetric nature of V2: Evidence from learner languages 

      Westergaard, Marit; Lohndal, Terje; Alexiadou, Artemis (Chapter; Bokkapittel, 2019-12-07)
      In the field of Germanic linguistics, there has been a long-standing debate as to the question of how to analyze sentences with verb second (V2) word order. In particular, the question has been whether or not subject-initial and non-subject-initial main clause declaratives should receive the same structural analysis. Here we review this debate and provide new evidence from learner languages involving ...
    • "Æ e litt meir sånn som vil bevare det [dialekten] det e det æ har vekst opp med". En sosiolingvistikk studie av ungdommers holdning til dialekt 

      Dybdal, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hvilke holdninger ungdom i Kvæfjord har til dialekt nå, og hvordan de ser for seg at dialekten vil være i fremtiden. Jeg har gjennom den metodiske analysen kommet frem til å se nærmere på tre kategorier; holdninger, identitet og fremtid. Datamaterialet er baser på totalt fire kvalitative intervju, to jenter og to gutter. Alle er i alderen 18-19 år. ...
    • «Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet 

      Lockertsen, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet. For å besvare problemstillingen, har jeg i tillegg formulert tre konkrete forskningsspørsmål. Informantene i denne studien består av 12 språkbrukere fra Tromsø. seks av dem er elever i alderen 17-18 år fra en videregående skole i Tromsø, der tre av dem er ...
    • Svorsk på nordnorsk - en undersøkelse av språklige trekk hos svensker bosatte i Nord-Norge over lengre tid. 

      Kjos, Isabel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-29)
      I denne avhandlingen undersøker jeg talemålet til voksne svensker som har flyttet til og bodd lenge i Nord-Norge. Studien bygger videre på Nordenstams (1979) lingvistiske undersøkelse Svenskan i Norge – Språklig variation hos svenska invandrare i Bergen, men inviterer også til å se fenomenet svorsk i en bidialektal kontekst med utgangspunkt i talemålsutvikling i henhold til Auer (1999). I undersøkelsen ...
    • "No ha vi ennjdele fått åss honnj!: En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag 

      Larsen, Tonje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt skriftlige uttrykk for palatalitet i digitale medier i fire tenkte skrivesituasjoner blant 297 elever fra Nord-Norge og Trøndelag. Begge dialektområdene har tradisjonelt mye palatalitet i talemålet, og jeg har sett nærmere på hvordan fenomenet kommer til uttrykk i ulike skriftlige medier. Jeg har hatt hovedfokus på de palatale variablene nn og ll, og ...
    • «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget 

      Fossli, Sofie Pernille Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For ...
    • Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge. 

      Elvan, Vibeke (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I en tid hvor ungdom bruker engelske lån fordi det er epic, eller slår helt over til engelsk just for fun, er det interessant å se hvordan de tilpasser språket i ulike kontekster, og om vi kan se forskjeller i bruk av engelsk hos ungdom på Østlandet og i Nord-Norge. I forlengelsen av dette, er det interessant å se på variasjonen av engelske innslag, og hvordan blant annet faktorer som flerspråklighet ...
    • "Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det". Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål 

      Fenes, Maria Iselin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne studien undersøkjer eg om auka nynorskeksponering kan verke inn på elevhaldningar til nynorsk, sidemålet deira. Studien min byggjer vidare på ein intervensjonsstudie med inspirasjon frå språkdusjmetodikken. I undersøkinga mi deltar seks klassar, som har hatt ulik grad av nynorskeksponering. Eg nytter spørjeundersøking og gruppeintervju for å undersøkje om intervensjonane har verka inn på ...
    • «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget 

      Bewalitz, Katharina Andersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme ...
    • Nordnorsk dialekt i talegjenkjenningsverktøy. En kvalitativ studie av hvordan Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål 

      Salamonsen, Maiken Katarina Ågård (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan talegjenkjenningsverktøyet Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål til standardspråklig norsk ortografi. Videre undersøker den hvorvidt informanter tilpasser sitt talemål til dikteringsverktøyet. Studien tar i bruk kvalitativ metode, med utgangspunkt i en hypotese om at talemålsverktøy er for lite tilpasset mangfoldet av norske talemål, med vekt på ...
    • Reimagining Algorithmic Governance: Cultural expressions and the negotiation of social imaginaries 

      Pötzsch, Holger; Pereira, Gabriel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-08)
      This paper investigates the means through which a series of artistic works invite critical responses to algorithmic governance and the systems of surveillance and data capture these draw upon. In combining the theoretical frameworks of Cornelius Castoriadis, Jacques Ranciére, and Chantal Mouffe, we conceptualize how, and to what possible effects, art can engage politics and focus the discussion on ...
    • Skriv mer om klassisk musikk! 

      Nesset, Tore (Chronicle; Kronikk, 2022)
      I et tankevekkende intervju i Adresseavisen på lørdag tar dirigenten og bratsjisten Torodd Wigum til orde for bedre mediedekning av klassisk musikk. Det er gode grunner til å støtte Wigums initiativ. Men Wigum sier ikke mye om hva slags musikkjournalistikk han vil ha. La oss ta debatten!
    • Det Kreml seier, og det dei gjer 

      Nesset, Tore (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2022-09-23)
      Då filosofen Bertrand Russel vart beden om å gje råd til kommande generasjonar, sa han: “Sjå eine og aleine på det som er fakta.” At dette er eit godt råd, er krigen i Ukraina eit sørgjeleg godt døme på. Kremls propaganda er full av alle slags historier. Skal vi forstå krigen, må vi ta utgangspunkt i fakta og freiste å skrelle bort lag på lag av propaganda. Det dei russiske leiarane seier, er ikkje ...
    • Wh-nominals: “adnominal how” 

      Vangsnes, Øystein A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22)
      There is considerable variation across North Germanic when it comes to the composition of noun phrases that contain a wh-word, i.e. interrogative noun phrases such as English which N, what N and what kind of N or exclamative noun phrases such as English what a N.
    • Urfolks-science fiction? Verdens første samiske romfartsroman: Sigbjørn Skådens "Fugl" (2019) 

      Wærp, Henning Howlid (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021)
    • Nordlige verdensgjøringer 

      Grini, Monica; Haugdal, Elin Kristine; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      På Universitetsplassen i Tromsø er gressganger og steiner lagt i en spiralform som leder inn til et basseng. I bunnen av bassenget er en metallplate hvor stjernene på nordhimmelen er stanset ut i miniatyr. Bassenget tilføres lys og varme under bakken, og om vinteren, når det er mørkt døgnet rundt, tegnes himmelrommet opp i vannoverflaten og lyser opp dampen. Om sommeren, når sola står høyt og ...
    • The Holographic Principle: Typological analysis using lower dimensions 

      Merchant, Nazarré; Krämer, Martin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      A moderately complex factorial typology may consist of tens or hundreds of languages which can opaquely encode linguistically salient categories and generalizations. We propose in this paper that these complex typologies can be decomposed and understood using what we call the holographic principle: a large typology can be projected onto simplified versions of itself which can be completely ...
    • Teaching and learning about audio-visual media: A critical media literacy perspective on the use of games in the contemporary upper-secondary classroom 

      Pötzsch, Holger; Hansen, Therese Holt; Hammar, Emil Lundedal (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      In this chapter we present a theoretical framework to facilitate teaching and learning about, rather than with and through, audio-visual media in upper-secondary education in Norway. Drawing upon Stuart Hall’s encoding/decoding model, we show how aspects of production, form, reception, and reproduction can be approached in school contexts to treat audio-visual media as more than allegedly neutral ...