dc.contributor.advisor | Tiller, Tom | |
dc.contributor.author | Andersen, Elin Synnøve | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Terje | |
dc.date.accessioned | 2013-12-11T14:01:56Z | |
dc.date.available | 2013-12-11T14:01:56Z | |
dc.date.issued | 2013-11-13 | |
dc.description.abstract | Studien har et skjerpet blikk for læring i det voksne miljø.
Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan skolelederne kan bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet.
I tråd med et sosiokulturelt læringssyn skjer læring i samspillet mellom mennesker. Empirien er samlet inn ved bruk av fokusgruppeintervju.
Ved bruk av kvalitativ forskning fikk vi som forskere mulighet til å komme tett på lærere ved to trinn på en større barneskole.
Våre funn kan i stikkordsform presenteres slik:
- Aksjoner og refleksjoner som involverer hele kollegiet er mest virkningsfulle
- Den enkelte lærer er mer avhengig av kollegiet enn kollegiet er avhengig av den enkelte
- Refleksjoner satt i system – fører til utvikling og fremmer læringsbevissthet
- En ledelse som utfordrer blir drivkraft i læringsprosesser
- En verdsettende kultur fører til robust utvikling
- Delekultur fører til refleksjon og stolthet
- Refleksjon – ledelsens sterkeste kort
Disse funnene ble også presentert for hele kollegiet, som fikk anledning til å kommentere og komplettere disse. Oppgaven viser kollegiets betydning for å utvikle læringsbevissthet. Samtidig kommer det fram at ved å arbeide med felles aksjoner, og utvikle en systematisk delekultur vil dette ha stor betydning for kollegiets læring.
Oppgavens funn er i tråd med både nasjonal og internasjonal forskning om lærernes læring. Studien trekker fram noen funn som kan ha betydning for hvordan en kan øke læringen i kollegiet.
Oppgaven kan derfor leses av skoleledere og skoleeiere som er interessert i å lære mer om skoleutvikling, hvordan en utvikler en lærende organisasjon og en god skole som fokuserer både på lærernes og elevenes læring. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5598 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_5297 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PFF-6900 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.title | Skjerpet blikk for læring :
hvordan kan skolelederne bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |