• A study of special education in New Zealand. Report no 5 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • A study of special education in Russia. Report no 3. 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • A study of special education in the United States of America. Report no 4. 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Academic Freedom: Ivory Tower Privilege or Model for Education? 

      Bigell, Werner (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      This article argues that the idea of academic freedom provides a conceptual angle for a critique of the ongoing educational reforms in Norway and in other countries, driven by economically oriented quality management (efficiency, standardization) and labor market orientation. A critique requires to make visible the price for the reforms, in particular the loss of freedom; here Hannah Arendt’s ...
    • Adaptive learning and reduced cognitive uncertainty in a financial organization 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2010)
      <p><i>Purpose</i>: This paper analyses and discusses the “learning activities” that comprise obligatory learning at work by employees each month. The management strategy is to use these learning activities to spread knowledge, exchange experience and implement new skills within the organisation. The purpose of this paper is to answer the question: to what extent do these learning activities at the ...
    • Age-specific mortality and the role of living remotely: The 1918-20 influenza pandemic in Kautokeino and Karasjok, Norway 

      Nygaard, Ingrid Hellem; Dahal, Sushma; Chowell, Gerardo; Sattenspiel, Lisa; Sommerseth, Hilde Leikny; Mamelund, Svenn-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-22)
      The 1918–20 pandemic influenza killed 50–100 million people worldwide, but mortality varied by ethnicity and geography. In Norway, areas dominated by Sámi experienced 3–5 times higher mortality than the country’s average. We here use data from burial registers and censuses to calculate all-cause excess mortality by age and wave in two remote Sámi areas of Norway 1918– 20. We hypothesise that geographic ...
    • Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold 

      Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernestrøm, Else (Book; Bok, 2017-06-09)
      Antologien Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold består av tjue vitenskapelige artikler innen utdanning, helse, vitensentre, kunst og arbeidsliv. Antologien gir et innblikk i historisk utvikling, grunnlagstenkning, samt teoretiske og metodologiske diskusjoner innen aksjonsforskningsfeltet. Den tar opp spørsmål om deltakelse, erfaringskunnskap og dialog som grunnlag for kunnskapsutvikling. ...
    • Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-15)
      Den nye norske femårige grunnskolelærerutdanningen har som mål at studentene skal utvikle sin FoU-kompetanse. I artikkelen undersøker vi hvordan aksjonslæring i FoU-oppgaven kan bidra til lærerstudenters kompetanse i utviklingsarbeid. Vi har induktivt og deretter deduktivt analysert 51 kvalitative semistrukturerte intervjuer med lærerstudenter som har gjennomført aksjonslæring som en del av FoU-oppgaven ...
    • Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning 

      Eri, Thomas; Aas, Marit (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper i aktivitetsteori blir oppfattet og anvendt av deltagere på et doktorgradskurs om aksjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det empiriske materialet er hentet fra ...
    • ALAR som tilnærming for å skape økt forståelse hos deltakere for forskning og for forståelse for FOU i skole og lærerutdanning 

      Steele, Annfrid Rosøy (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      There is an increased focus in teacher education on research-based teaching as a means to develop a more research-based professional knowledge. However, research from several Western countries shows that neither school-based nor university-based teachers are familiar with how to integrate research-based knowledge in professional teacher practice. This ALAR-study focuses on how a research and development ...
    • Algorismus i Hauksbok. En norrøn regnetekst fra 1300-tallet 

      Bekken, Otto B; Thorvaldsen, Steinar; Nielsen, Marit Aamodt (Research report; Forskningsrapport, 2010)
      Hauksbok er ett av de få middelalderhandskrifter der vi kjenne hovedhanda ved navn. På ett av bladene navngir skriveren seg som Haukr Erlendsson ( ? -1334). Så langt vi kan spore handskriftets historie tilbake i tida, har det derfor båret navnet Hauksbok. Vi vet ikke når han ble født, men vet at han ble lagmann på Island i 1294 og kom til Norge ca. 1301. I brev fra 1311 kalles han Gulatings lagmann ...
    • Altered resting state effective connectivity of anterior insula in depression 

      Kandilarova, Sevdalina; Stoyanov, Drozdstoy; Kostianev, Stefan; Specht, Karsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-15)
      Depression has been associated with changes in both functional and effective connectivity of large scale brain networks, including the default mode network, executive network, and salience network. However, studies of effective connectivity by means of spectral dynamic causal modeling (spDCM) are still rare and the interaction between the different resting state networks has not been investigated ...
    • An alternative collaborative supervision practice between university-based teachers and school-based teachers 

      Steele, Annfrid Rosøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      There is an increased focus in teacher education on research-based teaching as a means to develop a more research-based professional knowledge. However, research from several Western countries shows that neither school-based nor university-based teachers are familiar with how to integrate research-based knowledge in professional teacher practice. Third-space collaborative partnership models between ...
    • Amnesi på Ordkalotten 

      Moi, Ruben (Chronicle; Kronikk, 2013)
      Hva husker vi? Hvordan vet vi at minnet er riktig og autentisk? Hvem husker det som er glemt? Minnet, hukommelsen og glemselen er begreper som er sammensatte og underfundige. Prosesser knyttet til disse begrepene er komplekse. Ordkalotten, Tromsøs internasjonale litteraturfestival, utforsker disse prosessene denne uka under headingen Amnesi.
    • Analyse og presentasjon av naturfaglige data i Microsoft Office – Verktøy til beregning, skriving av formler og tegning av figurer 

      Haugland, Ole Anton (Book; Bok, 2015)
      Bearbeiding av data fra praktiske forsøk og feltkurs har en sentral plass i naturfagundervisninga i lærerutdanninga. Regneark er her et naturlig hjelpemiddel; spesielt ved bearbeiding av store datamengder. I min undervisning av lærerstudenter for ungdomstrinnet ved UiT Norges arktiske universitet erfarer jeg at de fleste studentene trenger opplæring for å kunne bruke regneark på en hensiktsmessig ...
    • “And then I check to see if it looks legit” – digital critical competence in teacher education 

      Leming, Tove; Johanson, Lisbeth Bergum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-06)
      Background Impulsivity is a transdiagnostic feature linked to severe clinical expression and a potential target for psychopharmacological strategies. Biological underpinnings are largely unknown, but involvement of immune dysregulation has been indicated, and the efects of psychopharmacological agents vary. We investigated if impul‑ sivity was associated with circulating immune marker levels and ...
    • Anmeldelse av boken ”Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur” av Åse Strandbu og Tormod Øia (red.) 

      Bæck, Unn-Doris Karlsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008)
    • Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag 

      Kvivesen, Mona; Utsi, Tove Aagnes; Isaksen, Marianne (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Samisk tradisjonell kunnskap er i dag etterspurt både i lærerutdanningen og i skolen. Denne studien belyser hvordan naturfagstudenter på en grunnskolelærerutdanning tilegnet seg kompetanser i samisk tradisjonell kunnskap, naturfag og bærekraftig utvikling ved å jobbe med sennagress. Studentenes opplevelser av dette arbeidet ble også undersøkt.
    • The arctic migration route: local consequences of global crises 

      Paulgaard, Gry; Soleim, Marianne Neerland (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-27)
      This paper addresses peace education focusing on how place-based experiences and collective memories stimulate local mobilisation for refugees fleeing from war. The Arctic Migration Route, located above 69th degree north, became an alternative to dangerous boat trips on the Mediterranean Sea, for people seeking safety and protection in the fall of 2015. During a few months, over 5,500 people from ...
    • Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments? 

      Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Sollied, Sissel (Chapter; Bokkapittel, 2021-03-04)
      The 21st century is quite different from the 20th in regard to the skills people need for work, citizenship, and self-actualisation. Proficiency in the 21st century differs primarily due to the emergence of sophisticated information and communication technologies. In this chapter, we will discuss whether teaching students are sufficiently prepared regarding the need for 21st century skills and ...