dc.contributor.advisor | Fagertun, Fredrik | |
dc.contributor.advisor | Gjerde, Willy | |
dc.contributor.author | Vassbotn, Christoffer | |
dc.date.accessioned | 2014-06-24T07:25:48Z | |
dc.date.available | 2014-06-24T07:25:48Z | |
dc.date.issued | 2014-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området.
Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til mål som vi finner i målbeskrivelsene, men det er en større prioritering av den substansielle historien i faget. Tiden jobber, ironisk nok, mot historiefaget. Lærerne skulle gjerne ha hatt mer tid til å lære bort mer om alle emnene. I dette presset blir dybden i kildebruk og kildekritikk nedprioritert.
Nøkkelbegrepenes som vi kjenner fra historieforskningen har ikke stor plass i undervisningen. Lærerne er innom det funksjonelle kildebegrepet, men det blir med skraping i overflaten. Kildekritikken har mer plass, men heller ikke her er det korrelasjon med historieforskningens bredde av begreper. Mine funn tyder på at kildebegrepet befinner seg selv i en knipetang mellom historieforskningens betegnelse og elevenes betegnelse. Historisk materiale og kilder er ikke det samme. Kilder blir ensbetydende med kilder til kunnskap. Internettet er den viktigste faktoren som drar kildebegrepet i denne retningen.
Lærerne mener at historieforskningens anvendelse av kilder ikke nødvendigvis trenger så stor plass i klasserommet. I alle fall ikke mer enn det har i dag. Målet om utviklingen av kritiske elever er viktigere enn at elevene skal arbeide som historikere. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6411 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6022 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3905 | en |
dc.subject | historie | en |
dc.subject | historiedidaktikk | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 | en |
dc.subject | kilder | en |
dc.subject | kildebruk | en |
dc.subject | kildekritikk | en |
dc.subject | intervju | en |
dc.title | Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata.
En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |