dc.contributor.advisor | Aasen, Else Brit | |
dc.contributor.author | Grova, Anna Lisa | |
dc.date.accessioned | 2014-07-16T07:32:07Z | |
dc.date.available | 2014-07-16T07:32:07Z | |
dc.date.issued | 2014-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne studien tar for seg hvordan ledere i ulike organisasjoner anvender ulike lederstiler på bakgrunn av organisasjonens kontekst. Oppgaven ser på noen utvalgte faktorer basert på organisasjonenes indre/ytre forhold med ett spesielt fokus på lederens oppfatning av medarbeiderens modenhet. Det teoretiske fundament for oppgaven er teorier som omhandler situasjonsbetinget ledelse der jeg har valgt Hersey og Blanchards teori som grunnlag for oppgaven. Funn fra empiri vil bli analysert og drøftet opp mot hovedteori.
Det blir foretatt en empirisk undersøkelse i tre ulike organisasjoner hvor praktiske eksempler undersøkes i forhold til teorien. Eksemplene er valgt ut med bakgrunn i deres forskjeller i kontekst, og teoriens holdbarhet undersøkes gjennom informasjon fra ledere i de tre organisasjonene.
Ved å se på hvordan teorien fungerer gjennom eksempler fra forskjellige organisasjoner, er intensjonen å skaffe ulike innfallsvinkler til eksemplene, og dermed en relativt pålitelig tolkning av teorien.
Basert på teorien om situasjonell ledelse, er det valgt fem momenter som blir forklart hvordan kan ha en betydning for lederens valg av lederstil. Disse fem momentene vil bli utprøvd mot resultater fra gjennomførte prosjekter i organisasjonene. Dette vises med to situasjoner, én situasjon hvor lederne oppnådde et godt resultat, og én situasjon hvor lederne oppnådde et mindre godt resultat.
Det undersøkes hvilken påvirkning de fem momentene har hatt i de to situasjonene, og da også hvilken mulig påvirkning momentene har hatt på lederens valg av ledelsesatferd. For å validere svarene, testes det også om de fem momentene utspiller seg på samme måte i forhold til situasjonene, i de tre forskjellige organisasjonene.
Min intensjon har vært å undersøke i hvilken grad en konkret del av teorien samsvarer med praktisk ledelse i tre forskjellige virksomheter. Analysen kan bidra til økt forståelse for hvordan konteksten påvirker lederatferden. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6496 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6090 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3901 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.subject | Ledelse | en |
dc.title | Hvordan anvender ledere i ulike organisasjoner ulik ledelsesatferd på bakgrunn av organisasjonens kontekst? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |