Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStjernstrøm, Else
dc.contributor.authorOvesen, Birgit
dc.date.accessioned2014-08-26T11:31:16Z
dc.date.available2014-08-26T11:31:16Z
dc.date.issued2014-05-12
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om profesjonalitet i skolen. Oppgavens overordnede problemstilling er: på hvilken måte kan profesjonsforståelse ha sammenheng med lederstrategier og profesjonsutvikling i skolen? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom kvalitative gruppeintervju av ledere og lærere på tre ulike skoler. Empirien er blitt fortolket med en hermeneutisk tilnærming og i lys av teorier om profesjoner, læring og ledelse. Funn i oppgaven bekrefter øvrig forskning om profesjonsutvikling i skolen som erfaringsbasert og praksisorientert, og at profesjonsforståelsen i feltet varierer. I tillegg har jeg lokalisert en viss asymmetri mellom mine respondenters profesjonsforståelse og det jeg forstår er viktige teoretiske kriterier for profesjoner. Den gjeldende profesjonsforståelsen blant ledere og lærere i skolen ser ut til ha en folkelig betydning som beskriver yrket eller god praksis. Vitenskapelig og teoretisk kunnskap har en begrenset innflytelse i skolenes læringsprosesser og funn i min empiri tyder på at den sentrale lederstrategi for profesjonsutvikling i skolen er design av organisasjonen. Gjennom ulike strukturer kommuniserer lederne hva de mener er viktige og riktige forhold ved skolen og lærernes yrkesutøvelse, noe som også gjenspeiler seg i lærernes profesjonsholdninger. Hensikten med valg av tema og problemstilling har vært å utvikle kunnskap om forståelser og sammenhenger i praksisfeltet, og å diskutere mulige konsekvenser og muligheter mine funn har for ledelse av profesjonsutvikling i skolen. Med kapasitet og kunnskap til å løfte de kollektive læringsprosessene i profesjonelle fellesskap kan praktikernes kunnskaper deles og raffineres og til slutt komme eleven til gode gjennom en stadig forbedring av undervisninga. Hvis skolelederne ønsker og forventer en profesjonell skole på alle nivå, medfører det også et ansvar. Gjennom organisering og involvering kan skoleledere skape rammer og kultur for forvaltning og videreutvikling av lærerprofesjonens teoretiske kunnskapsbase.  en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6567
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6171
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.subjectlærerprofesjonen
dc.subjectprofesjonsforståelseen
dc.subjectprofesjonsutviklingen
dc.subjectprofesjonelle læringsfelleskapen
dc.subjectledelse av profesjonsutviklingen
dc.subjectskoleledelseen
dc.titleProfesjonalitet i skolen : om sammenhenger mellom profesjonsforståelse, lederstrategier og profesjonsutviklingen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)