Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkrøvset, Siw
dc.contributor.authorHelgaas, Elisabeth Gulbrandsen
dc.date.accessioned2014-08-29T11:10:33Z
dc.date.available2014-08-29T11:10:33Z
dc.date.issued2014-05-11
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener at de som ledere kan være med å forebygge frafall i videregående skole. Forskning viser at skolens evne til å legge til rette for god læring gjennom tilpasset opplæring og mestring er en av flere avgjørende faktorer knyttet til frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det undersøkt hvordan skolene organiserer tilpasset opplæring og hvilke begrunnelser som ligger til grunn for valgene som er gjort. Undersøkelsen omhandler også hvilke faktorer rektorer tenker er noen av de viktigste i frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det beskrevet og analysert om utvalget har en bevissthet i om deres rolle i forhold til frafallsproblematikken, både i form av langsiktige perspektiver og ledergrep. Funnene viser i tillegg til at rektorene er opptatt av tilpasset opplæring, mestring og motivasjon for elevene, også at rektor har langsiktige perspektiver i forhold til planverk og visjoner. Rektorene var ikke i så stor grad bevisste på at undervisningen og organiseringen av den i det daglige kan ha stor betydning for frafallet i videregående opplæring.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6589
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6192
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectfrafall i videregående opplæringen
dc.subjectgrunnskoleen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.titleHan hadde jo knapt tilhørighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener de kan være med å forebygge frafall i videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)