Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorJohansen, Grunde Weum
dc.date.accessioned2014-09-18T08:48:28Z
dc.date.available2014-09-18T08:48:28Z
dc.date.issued2014-05-30
dc.description.abstractNorsk toppfotball har over en lengre tid vært preget av fallende tilskuertall. Formålet med denne studien er derfor å utforske hvilke faktorer som er avgjørende for intensjonen til å dra på TIL-kamp. Oppgavens problemstilling belyses gjennom relevante studier og faglig litteratur innen idrettsarrangementer. Det teoretiske rammeverket baseres på ulike faktorer innen serviceverdi, kampopplevelse, individuelle forhold og sosiale forhold. Resultatene avdekker at serviceverdi (omgivelser og pris), individuelle forhold (interesse i TIL og identitet) og sosiale forhold (subjektiv norm og sosial tilhørighet) påvirker intensjonen til å dra på TIL-kamp. Interesse i TIL opptrer videre som en mediator mellom interesse i fotball og intensjon. Studien har ført til en kartlegging av hvilke faktorer som påvirker intensjonen til å dra på TIL-kamp. Den kan derfor ha nytteverdi både for teoretikere så vel som praktikere. Det teoretiske rammeverket er et godt grunnlag for videre forskning innen norsk toppfotball. Oppgaven kan også bidra til å forbedre fotballklubbers markedsføringstiltak ved å forstå hvilke faktorer som påvirker individers intensjon til å dra på fotballkamp.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6703
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6288
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.titleIntensjon til å dra på TIL-kamp : en studie av hvilke faktorer som påvirker intensjonen til å dra på kampen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)