Viser treff 1081-1100 av 1503

    • Determinants of credit constraints in Ethiopia 

      Eshetu, Obse Muktar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-15)
      A well-functioning financial system plays an important role in resources allocation and credit expansion, and is vital in stimulating economic growth by fueling investment and consumption. Development of efficient financial system should therefore be one of the main priorities of a developing nation such as Ethiopia. The county has achieved phenomenal economic growth over the last decades and advanced ...
    • Blåser norske vindkraftverk i fjerningsutgifter? En analyse av regnskapsmessig behandling av fjerningsutgifter i landbaserte vindkraftverk 

      Nygård, Ann-Heidi; Strøm Kleven, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-15)
      Alle vindkraftverk er lovpålagt å fjerne anlegget etter endt konsesjonstid, samt tilbakeføre landskapet til naturlig tilstand så langt det er mulig. Fremtidige utgifter til fjerning og opprydding er pådratt ved å drive virksomhet, og skal etter sammenstillingsprinsippet kostnadsføres i samme periode som tilhørende inntekt. Da vindkraft er en relativt ung bransje i Norge er imidlertid regnskapspraksisen ...
    • Kunnskapens makt. Faktorer som påvirker kunnskapsoverføring og absorberingskapasitet i en klynge 

      Østby, Kirsten Ravna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-08)
      Tema for denne studien er kunnskap, noe som er viktig å ha et fokus på da organisasjoner er blitt mer kunnskapsintensive og behovet for å utnytte verdien av kunnskap er økende. Denne studien har den bioteknologiske og FoU-baserte klyngen Biotech North som case. Biotech North opererer i en kunnskapsintensiv bransje, noe som betyr at de er helt avhengig av ny ekstern kunnskap. I den bioteknologiske ...
    • Strategiimplementering i en konsernstruktur. En studie av sentrale faktorer på hvordan datterselskaper opplever strategiimplementering i et konsern 

      Amundsen, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Formålet med denne studien er å sjekke hvilken faktorer som er avgjørende for å implementere strategi i en konsernstruktur. Det finnes en del ulik litteratur på strategiimplementering. Oppgaven belegger seg Hrebiniak sin modell for strategiimplementering. Modellen bygger på noen faktorer som bør kommunisere med hverandre, og dette kan være nøkkelen til en vellykket implementering av strategi i et ...
    • Motivasjons påvirkning på commitment. En studie av ansattes commitment til en attføringsbedrift 

      Martinussen, Ingrid Kvist (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Tema for denne studien er commitment og motivasjon, hvor det blir undersøkt hvordan motivasjon påvirker commitment blant ansatte i en attføringsbedrift. Dette er en bransje som preges av omstillinger på grunn av endrede rammeverk, en bransje som ikke er konkurransedyktig på lønn og som preges av høy turnover. På bakgrunn av dette er oppgavens overordnede problemstilling: Hvordan motiveres ansatte ...
    • Strategisk snuoperasjon i en akutt krise. En casestudie av hvilke strategiske grep ledelsen i Nordic Green Energy har tatt for å sikre overlevelse 

      Henriksen, Maret (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Temaet for studiet er ledelse av strategiske endringer, hvor jeg undersøker hvordan en strategisk snuoperasjon kan oppbygges. En snuoperasjon er en rask endring som endrer negative trender i organisasjonen og den blir aktualisert ved krisesituasjoner. Studiet er en casestudie av de strategiske grepene ledelsen i Nordic Green har tatt for å sikre overlevelse.
    • Hvordan påvirker pakningselementer forbrukeropplevelser og kjøpsintensjon til eksklusiv fersk torsk 

      Hansen, Ingrid Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Produsenter kjemper en hard kamp om å vinne forbrukernes verdifulle tid og oppmerksomhet ved kjøp av dagligvarer. Et viktig verktøy for å skille seg ut i et mangfold av merkevarer vil være å satse på utvikling og design av produktpakninger. Formålet med denne studien er å kartlegge hvordan ulike pakningselementer til ferdigpakket eksklusive ferske torskeprodukter påvirker forbrukeropplevelser, ...
    • Econometrics versus the Bookmakers. An econometric approach to sports betting 

      Hansen, Sindre Michael (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Bruk av økonometri for å estimere sannsynligheter for ulike utfall i fotballkamper, over en Premier League sesong. Lager en modell basert på Bradley-Terry. Resultatet av estimeringene testes deretter ved å sammenligne med historisk odds satt av ulike spilltilbydere, og anvendes for hypotetiske innsatser. Modellen viser profitt.
    • Vil Instagram-annonsens originalitet og relevans påvirke forbrukerens engasjement, og vil disse egenskapene redusere unngåelse av annonsen? 

      Schjønhaug Larsen, Tine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Instagram er et sosialt medium som lenge har vært ansett som fri for målrettet reklame. Som følge av endringer i Instagram sitt applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt høsten 2015 kan nå alle typer bedrifter med en Instagram-profil betale for å få annonser som dukker opp i nyhetslisten til norske Instagram-brukere. I denne studien ble det undersøkt om originale eller relevante Instagram-annonser vil ...
    • Styring i en franchisekjede. Basert på tillit eller mistillit? 

      Albrigtsen, Marlen Isabell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Dagligvaremarkedet i Norge har endret seg kraftig de siste tiår, og per dags dato styres hele markedet i hovedsak av kun tre aktører. Konkurransen er hard og kjedene ser hele tiden etter muligheter for forbedring. Samtlige av de tre største kjedene bruker en kjedemodell som kan knyttes mot franchise, og det brukes da det har mange fordeler i forhold til andre modeller. Dermed er det også viktig at ...
    • Corporate social responsibility i bank og kraftselskap 

      Dybvik, Sigrun Linaker; Alm, Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Det har vært et økende fokus på samfunnsansvar de siste årene, spesielt med tanke på hvilken effekt dette har på omdømme. Den siste tiden har det eksempelvis vært en økende andel av kritiske medieoppslag knyttet til omdømme og samfunnsansvar. Med basis i dette har vi kommet med følgende problemstilling: «Hvordan praktiseres corporate social responsibility i en bank og et kraftselskap?» For å ...
    • Strategi for å oppnå vekst. En casestudie av en organisasjon som har opplevd stor vekst 

      Joki, Kine Olaussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      I denne studien er det blitt undersøk hvilke strategier en organisasjon har benyttet for å oppnå vekst. Når det kommer til vekst er det gjort mange studier om netopp dette, men det er gitt lite oppmerksomhet til hvordan jobbe strategisk mot å oppnå vekst. Den teoretiske delen tar for seg offentlige organisasjoner, vekst og strategier. Mintzbergs fem p-er er blitt benyttet som rammeverk for å ...
    • Faktorer som påvirker merkevarelojalitet til en lavpris dagligvarekjede. En studie av lavpriskjeders butikkattributter. 

      Kristiansen, Thomas Valle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Tidligere studer har avdekket hvordan ulike butikkattributter/egenskaper kan påvirke butikkvalg, tilfredshet og lojalitet. Hensikten med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som kan være med å forklare merkevarelojalitet til en lavpris dagligvarekjede. Studienes analysemodell er inspirert av Jinfeng & Zhilong (2009) og Yoo, B., Donthu, N. & Lee, S. (2000), men er utvidet til å inkludere ...
    • Ledelse gjennom rekruttering. En studie av ledere i Forsvaret sin involvering i rekruttering. 

      Johnsen, Eskil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Hovedproblemstillingen har vært om ledere kan oppnå større suksess ved å engasjere seg sterkere i rekruttering. Idéen ledelse gjennom rekruttering er nyttet som en rød tråd sammen med forskningsspørsmål. Idéen innebærer at ledere bygger omdømmet slik at dyktige medarbeidere tiltrekkes, påser at riktig kompetanse finnes i egen avdeling og bidrar til en tydelig forventningsavklaring med de som ...
    • En modernisering av endringskommunikasjon? Hvordan oppnås effektiv endringskommunikasjon ved bruk av leder og intranett i et samspill? 

      Sivertsen, Cecilie Ann; Holthe, Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Tema for denne masteroppgaven er effektiv endringskommunikasjon i en kompleks endringsprosess. Inntreden av ny teknologi og digitalisering fører til at organisasjoner stadig må gjennom hurtige og komplekse endringsprosesser for å opprette sin konkurransekraft. Det er forsket mye på endringsprosesser og leders rolle for effektiv endringskommunikasjon, men det er derimot svært begrenset forskning på ...
    • Å jobbe sammen for seg selv. En studie av hvordan ressurser kan deles i et coworking space 

      Rapp, Magnus Holter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Coworking space er et konsept som er i stadig vekst. Et coworking space er et kontorfellesskap hvor små bedrifter og selvstendig næringsdrivende kan utføre sitt arbeid i selskap med andre i samme situasjon. Konseptet bygger på antagelsen om at medlemmene vil skape et internt nettverk i kontorfellesskapet ved å bygge sosiale bånd seg imellom. Videre vil de benytte disse båndene for å få tilgang ...
    • Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen. 

      Hoel, Beathe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming og hva gjør de for å motvirke eventuelle negative virkninger av slik forbrukeratferd? Studien har ...
    • Førstelinjeleders handlingsrom. En studie av førstelinjelederens handlingsrom i bank 

      Rosanoff, Fredrik Dimitrij (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Tema for denne studien er førstelinjelederens handlingsrom. Førstelinjelederrollen er under endring og forskning viser at rollen har fått økt ansvar og betydning i organisasjoner. Jeg ønsker derfor å se nærmere på hvordan førstelinjelederne beskriver sitt handlingsrom innen banknæringen. Det er interessant å se nærmere på om rollen har fått større fleksibilitet i form av handlingsrom til å håndtere ...
    • Fundamental verdivurdering av XXL ASA. En finansiell og strategisk analyse 

      Johansen, Stian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Formålet med denne oppgaven er å beregne markedsverdien på egenkapitalen i XXL ASA. XXL ble opprettet i 2001 da de åpnet sin første butikk i Oslo i Norge. Siden den gang har XXL etablert til sammen 53 varehus i Norge, Sverige og Finland. Selskapet ble børsnotert i 2014. Selskapet har hatt en vekst i omsetningen på over 20% hvert av de siste fem årene. Det er derfor interessant å gjøre en ...
    • Norway Royal Salmon – en økonomisk verdivurdering av selskapet 

      Aslaksen, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      I denne oppgaven vil jeg foreta en fundamental verdsettelse av lakseoppdrettsselskapet Norway Royal Salmon ASA. Dette vil skje med utgangspunkt i offentlig tilgjengelig regnskapsinformasjon, og gjennom en strategisk analyse. I tillegg tar oppgaven sikte på å verdsette konsesjonene til Norway Royal Salmon ASA. Oppgaven starter med å presentere konsernet og oppdrettsnæringen. Før jeg så kommer inn ...