Viser treff 1241-1260 av 1570

    • Labor market programs in Norway. Do labor market programs improve the job prospects for individuals with reduced working ability? An evaluation. 

      Hauan, Espen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-26)
      An econometric framework, anchored in the literature, is used to evaluate the effect of Norwegian labor market programs. In Norway, the social benefits can roughly be divided into: unemployment benefits, sickness benefits, work assessment allowance (WAA) and disability pension. Receivers of WAA are individuals that has been declared with reduced working ability because of physical/mental/social ...
    • Tourism Demand in Northern and Southern Norway: A Survival Analysis Approach 

      Alizadeh Ashrafi, Tannaz (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-08)
      The twentieth century is a golden era for technology and transportation boost, which facilitates taking journey all over the world. Traveling for any purpose such as leisure, meetings, conferences, conventions, business, educational and medical trips is considered to be one the most profitable industries in the world and the cornerstone of many economies. Norway has a great reputation among overseas ...
    • In which way can the Break-Even Requirement benefit European football? A theoretical study of the contest model 

      Uglebakken, Erik Hernæs (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      The background of the introduction of the Break-Even Requirement (BER) by UEFA is the huge funding from rich owners and the significant debt of many professional European clubs. With the BER, the clubs gradually being forced to live within their means. Meaning that clubs cannot use more money than they earn. The purpose of this thesis is to find an answer on the question. To investigate the effects ...
    • Kjøp av lokalmat – effekten av hjelpetilbøyelighet og lokalpatriotisme 

      Skallerud, Wenche (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-11)
      I dagens samfunn er det et stadig sterkere fokus på mat og mange forbrukere foretrekker produkter fra lokale produsenter. Det finnes en rekke forskning som forklarer forbruk av mat. Imidlertid har vi lite systematisk kunnskap om årsaker til at forbrukere velger lokalmat, og jeg kjenner ikke til noen norske studier som har kartlagt hvorfor forbrukere velger eller ikke velger lokalprodusert mat. Etter ...
    • Bruk av kundeomtaler på internett. En studie av hvilke personlighetstrekk, hedonistiske- og funksjonelle motiver som har betydning for konsumenter 

      Uldalen, Pål Kristian; Killingberg, Stian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Vi ønsket med denne oppgaven å undersøke hvilke motiver som påvirker konsumentenes bruk av kundeomtaler på internett. Vi valgte motiver som i tidligere litteratur og rammeverk har blitt ansett som sentrale i påvirkning av konsumentenes innsamling av informasjon og bruk av kundeomtaler. De motivene vi kom frem til var: tilfredshet, sosial bekreftelse, involvering, bekvemmelighet, tillit, best mulig ...
    • Akademisk revolusjon i bevarende omgivelser. En institusjonell analyse av innovasjonssystemet ved universitetet i Tromsø, med fokus på det patentproduserende miljø. 

      Svendsen, Espen Renø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-30)
      Juridisk sikring av forskningsresultater og teknologi gjennom patenter er ofte et premiss for å skape langsiktige konkurransefortrinn. Litteraturen på akademisk entreprenørskap har for det meste attribuert patentproduksjon til endringer i regelverk, spesielle fagfelt og personlige motivasjonsfaktorer hos forskerne. I denne studien undersøkes betydningen av fagmiljøet. Denne induktive, eksplorative ...
    • Motivasjon hos ledere. En studie av ledernes motivasjon i bygg- og anleggsbransjen 

      Nilsen, Malin Holm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Tema for dette studiet er motivasjon blant ledere. Dette temaet er viktig å forske på ettersom motiverte ansatte er essensielt for en bedrifts presentasjoner, spesielt motiverte ledere. Et klart flertall av studier som undersøker motivasjon fokuserer på de ansatte. Motivasjon blant ledere virker i stor grad å være et oversett tema i forsknings verden. Hensikten med dette studiet er derfor å medvirke ...
    • Butikkstrategi. Konkurransefortrinn og potensielle strategiske valg for dagligvarebutikker 

      Nilsen, Jon-Vegar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Konkurransen i dagligvaremarkedet er noe som har tilspisset seg over lang tid i Norge, og da ikke minst de siste 20 årene da flere kjeder har kommet til markedet og flere av disse satser på lavprissegmentet. Hvordan butikksjefene bruker det de har tilgjengelig, både av ressurser og egen kunnskap, er noe jeg gradvis har fått større interesse for. Endringene som er blitt gjort det siste året i Alta, ...
    • Hva påvirker kundeforpliktelse og intensjon om å bytte bank: Eksempelet Soknedal Sparebank 

      Moshaug, Bernt Are (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Teorier om banklojalitet, med fokus på ulike former for kundeforpliktelse. Lojalitetsbegrepene inkluderer affektiv- kontinuerende- og normativ forpliktelse i tillegg til bytteintensjon. De sentrale driverne av kundeforpliktelse og bytteintensjon inkluderer tilfredshet, vane, involvering, byttekostnader, manglende alternativer, subjektiv norm, sosialt ansvar og lokalpatriotisme.
    • Kvinner og ledelse i politiet 

      Lyngmo, Mona (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Tema for denne studien er kvinner og ledelse, hvor jeg undersøker om det foreligger bestemte oppfatninger av kvinner og ledelse i politiet. Avhandlingen tar utgangspunkt i tre antakelser, hvor det undersøkes hvorvidt disse gjør seg gjeldende i politiet. Det vil også diskuteres hvilke praktiske konsekvenser mine funn vil ha for politiet. På bakgrunn av dette er oppgavens overordnede problemstilling ...
    • Opplevelsesverdi og tilfredshet. En studie av hvilke faktorer som påvirker turistens verdioppfatning under nordlysopplevelsen 

      Ludvigsen, Marte; Johansen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-30)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som bidrar til turistens opplevelsesverdi, det vil si deres verdioppfatning under nordlysopplevelsen. I tillegg undersøkes sammenhengen mellom opplevelsesverdi og tilfredshet i denne turistkonteksten. Det teoretiske rammeverket bygger på relevante teorier og begreper som utgjør grunnlaget for å svare på problemstillingene. Avhengige og ...
    • Hotell-turoperatør relasjoner og innovasjon 

      Blomstervik, Ingvild Hansten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-29)
      Reiselivssektoren i Nord-Norge har opplevd en kraftig vekst. Likevel gjennomgår sektoren utfordringer som er med på å hindre videre utvikling. Tiltak som kan løse dette er fokus på relasjoner og innovasjon. Relasjon beskrives som et samarbeidsforhold, mens innovasjon relateres til nyskaping. Jeg ønsket å studere hvordan hotell-turoperatør relasjoner påvirker innovasjon, da med fokus på relasjonsfaktorer. ...
    • Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum. 

      Hansen, Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan sentrale motiver, interesse og kunnskap påvirker konsumenter til å besøke kunstmuseum. Oppgaven har gjennom teoretisk redegjørelse identifisert fem sentrale besøksmotiver for kunstmuseum: Læring, underholdning, emosjonell verdi, sosialt samvær og sosial status. I tillegg er personlige karakteristikker som interesse i kunst og profesjonell interesse ...
    • Vil sponsing av et sportsevent føre til at assosiasjoner ved eventet overføres til sponsorens merkevare? 

      Andersen, Andreas Indal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-29)
      I denne studien undersøker jeg forholdet mellom valg av sponsorobjekt og endringer i merkevareverdien til sponsorbedriften. Formålet med studien er å se på hva som skal til for at sponsing av et sportsevent vil føre til at assosiasjoner ved eventet overføres til sponsorens merkevare. Studien kartlegger hvordan to moderatorer: fit og involvering, påvirker at et sponsorobjekt blir assosiert med ...
    • Opplevd verdi og preferanse for internetthandel. En analyse av hvordan norsk detaljvarehandel kan forsvare sin posisjon i markedet dersom tollfrigrensen økes 

      Liatun, Lena Julie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Norsk detaljvarehandel merker økt konkurranse fra utenlandske internettbutikker. Nordmenn har blitt erfarne netthandlere, og tollfrigrensen gjør det særlig gunstig å handle for inntil 350 kroner fra utlandet. Dette gir en konkurranseulempe for norske bedrifter, som må beregne merverdiavgift fra første krone. Med bakgrunn i teori innen forbrukeratferd og konkurransestrategi vil oppgaven svare på ...
    • Electric vehicles in Norway: a cost-benefit analysis 

      Johnsen, Truls J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-31)
      This research looks at the socioeconomic effects between the procurement and use of an electric vehicle compared to a conventional vehicle under today´s policy measures. In order to get a sufficient comparison between electric and vehicles the cost-benefit analysis was chosen. The cost-benefit analysis was done in three separate scenarios, where each scenario included different variables. This was ...
    • Ressursakkvisisjon i akademisk entreprenørskap - En casestudie av en universitetsbedrift i oppstartsfasen 

      Hammervold, Linn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      Nettverk og relasjonelle bånd har vist seg å være avgjørende for nyetablerte bedrifter ved at de bidrar med tilgang på essensielle ressurser. For å lettere kunne utvikle bedrifter og dermed kommersialisere forskningsbasert kunnskap, er det derfor nyttig for akademiske entreprenører å vite noe om hvordan ressursakkvisisjon foregår. Videre har tidligere forskning gitt inkonsistente funn når det kommer ...
    • Connecting a Science-based Research Idea with a Viable Commercialization Strategy 

      Green, Jessica Erin; Grygienc, Joanna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-30)
      The topic of this thesis is a focus on commercializing a science-based research idea provided to us from the Business Creation and Entrepreneurship program at the University of Tromsø. We have chosen to research a science-based technological idea developed by a startup company called Praqo AS. The move to digitalization in the film and television industry has encouraged innovation at creative and ...
    • Marketing plan for UArctic's north2north student mobility program. 

      Jalal, Wasif (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-19)
      This thesis is a marketing plan for north2north student mobility program. north2north program was initiated by the University of the Arctic (UArctic) in 2001. UArctic is a network of more than 170 universities, colleges and institutions with in and outside the Arctic region. Through north2north exchange program the students of the Arctic Circle do a study exchange in any of the partnering, Arctic ...
    • Eagle Eye; a study of the technique, early market and business potential 

      Botha, Per Joakim; Cetinic, Frano; Nilsen, Andreas Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-10)
      In 2009 the Norwegian Water and Resources and Energy Directorate (NVE) received 108 million NOK from the Norwegian Government to map land areas in risk for potential landslides. Norway, due to its geographical structure, is to a large extent exposed to geological hazards such as landslides. These arise due to that the strength in the ground deteriorate so far that the ground is no longer in equilibrium, ...