Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoel, Alf Håkon
dc.contributor.authorElvestad, Christel
dc.date.accessioned2015-01-27T13:03:48Z
dc.date.available2015-01-27T13:03:48Z
dc.date.issued2015-01-15
dc.description.abstractThe thesis «Better Market Access? New Challenges, New Trade Policy Instruments» addresses what conditions are critical for the ability of exporting countries to ensure market access for its products in foreign markets? The four qualitative studies of the thesis treat both tariff and non-tariff barriers to trade, and discuss the range of policy instruments available to reduce and remove trade barriers. The main findings of the thesis are that internal factors such as defensive trade interests and lacking national capacity can have negative effects on the ability of states to ensure and improve market access. Furthermore, asymmetrical power-dependence relations can put importing countries in a position to dictate market conditions, restrict and refuse market access. The man conclusion is nevertheless that exporting states can benefit from adapting more proactive policies and cooperating long term and more systematically with trading partner on different levels. In particular, the thesis emphasizes the value of soft/non-binding regulatory cooperation to prevent and reduce non-tariff barriers to trade.en
dc.description.doctoraltypeph.d.en
dc.description.popularabstractAvhandlingen «Bedre markedsadgang? Nye utfordringer, nye løsninger i handelspolitikken» tar for seg hvilke muligheter stater har til påvirke markedsadgang i internasjonal handel for sine eksportrettede næringer? Avhandlingens fire kvalitative studier omhandler både tollmessige og ikke-tollmessige handelshindringer, og drøfter ulike virkemidler for å redusere og fjerne handelsbarrierer. De viktigste funnene i avhandlingen er at interne faktorer som defensive handelsinteresser og svak nasjonal kapasitet kan ha negative effekter på staters evne til å sikre og forbedre markedsadgang. Videre kan asymmetriske makt- og avhengighetsrelasjoner gjøre importstater i stand til å diktere markedskrav, begrense og nekte markedsadgang. Avhandlingen konkluderer likevel med at eksportstatene kan tjene på å føre mer proaktiv handelspolitikk og samarbeide systematisk med handelspartnere på ulike nivå. Spesielt understreker avhandlingen betydningen av nye myke/ ikke-juridisk bindende former for samarbeid for å forebygge og redusere ikke-tollmessige handelshindringer.Tre av avhandlingens fire artikler tar spesielt for seg markedsadgang for norsk sjømat.en
dc.description.sponsorshipArbeidet med doktorgraden har vært finansiert gjennom Norges Forskningsråd: Prosjekt 167320. Markedsadgang for norsk sjømat: betydningen av handelspolitiske virkemidler i mellomstatlig konflikt og samarbeiden
dc.descriptionPapers 1, 3 and 4 of this thesis are not available in Munin:<br> 1. Elvestad, Christel: ‘Improving Market Access for Salmon through Free Trade Agreements: The Role of Interests and Institutional Frameworks’. Marine Policy, 2009, 33, 606-612. Available at <a href=http://dx.doi.org/10.1016/j.marpol.2008.12.004>http://dx.doi.org/10.1016/j.marpol.2008.12.004</a><br> 3. Elvestad, Christel, & Nilssen, Frode: ‘Restricting Imports to the Russian Food Market: Simply an Act of Protectionism?’. Post-Communist Economies, 2010, 22(3), 267-282. Available at <a href=http://dx.doi.org/10.1080/14631377.2010.498679>http://dx.doi.org/10.1080/14631377.2010.498679</a><br> 4. Elvestad, Christel. (2014): 'Food Safety Measures in International Seafood Trade: Capacity to Comply, Power to Influence?’ (Manuscript).en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7048
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6635
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Internasjonal politikk: 243en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::International politics: 243en
dc.titleBedre markedsadgang? Nye utfordringer, nye løsninger i handelspolitikkenen
dc.typeDoctoral thesisen
dc.typeDoktorgradsavhandlingen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)