Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTiller, Tom
dc.contributor.authorGrepperud, Ida
dc.date.accessioned2015-02-16T09:29:20Z
dc.date.available2015-02-16T09:29:20Z
dc.date.issued2014-10-21
dc.description.abstractOppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon. Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte. Det empiriske grunnlaget bygger på intervju av ansatte i to norske barnehager og deres erfaringer fra utdanningsprogrammet “ De utrolige årene” (DUÅ) og overføringen av programmet til praksis. Dette utdanningsprogrammet har et klart, praktisk siktemål, nemlig å styrke personalets kompetanse for å håndtere og imøtekomme barn med atferdsproblemer samt å utvikle barns sosiale kompetanse på en positiv måte. Basert på de intervjuedes erfaringer og vurderinger, konkluderes det med at DUÅ- programmet et godt stykke på vei bygger på de tre transfer-faktorene. De intervjuede legger vekt på at undervisningen la stor vekt på praktiske øvinger og at de fikk veiledning i eget arbeid. Av forhold på egen arbeidsplass er det leders oppfølging og stabilitet blant de ansatte som vektlegges. Det fremkommer også at det som skjer på arbeidsplassen, ikke minst i etterkant av programmet, vil være avgjørende for grad av integrering. En av utfordringene er å sikre alle yrkesgruppers engasjement og eierforhold til arbeidet, en annen er å sikre en god ansvarsdeling og den kollektive læringsprosessen.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7131
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6730
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.subjectUtdanning og arbeiden
dc.subjectDe utrolige åreneen
dc.subjecttransfer av læringen
dc.subjectbarnehageen
dc.titleFra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring".en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)