Show simple item record

dc.contributor.authorStokke, Anne
dc.contributor.authorWeydahl, Andi
dc.contributor.authorCalogiuri, Giovanna
dc.date.accessioned2015-03-11T08:31:25Z
dc.date.available2015-03-11T08:31:25Z
dc.date.issued2014
dc.description.abstractVi målte det fysiske aktivitetsnivået til 42 barn i løpet av en vanlig dag i barnehagen ved hjelp av ulike instrumenter. Denne studien vil gi kunnskap om barns fysiske aktivitet i barnehagen, og om barnas aktivitetsnivå kan bli tilstrekkelig evaluert av lærerne eller om det er behov for tekniske målinger. Videre har vi sammenlignet de ulike instrumentene brukt i observasjonen. De ansatte i barnehagen ble bedt om å svare på et spørreskjema om barns fysiske aktivitetsnivå i løpet av dagen, og en student eller forsker observerte og registrerte ett barn hver. I løpet av samme dag, ble aktivitetsnivået overvåkt ved hjelp av actigraphy (AC; Actigraf GT3X) og kontinuerlig pulsmåling (HR, Team2 Polar ®) blant 14 barn (seks gutter og åtte jenter, 38- og 47-måneder gamle, henholdsvis). Forsker-observasjonene definerte de observerte barna som "moderat aktiv", og AC-data viste at alle barna hadde mer enn 60 minutter aktivitet med moderat eller høy intensitet. Våre sammenligninger viser at bruk av HR for å vurdere aktiviteten i barnehager er ikke anbefalt. I gjennomsnitt rapporterte spørreskjemaene lignende aktivitetsverdier for det samme barnet, selv om evalueringene varierte mellom ansatte. Når man sammenlignet et aktivt og et inaktivt barn, viste de ulike metodene lignende resultater. Vi konkluderer derfor at ansattes faglige blikk kan se barns fysiske aktivitetsnivå når de blir bedt om å vurdere deten_US
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning 8(2014) nr. 3 s. 1-18en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1181899
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7398
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6973
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330::Aktivitetslære: 332en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Activation instruction: 332en_US
dc.titleBarn og fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan aktivitetsnivået dokumenteres?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record