Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMichalsen, Anita
dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorArnesen, Mikael
dc.date.accessioned2015-03-18T12:15:55Z
dc.date.available2015-03-18T12:15:55Z
dc.date.issued2014-11-30
dc.description.abstractÅ kunne maksimere sine inntekter er en svært viktig del i kampen for å overleve i ett marked, og for å levere de forventinger til resultat og lønnsomhet som forventes av interessenter. I bransjer hvor det eksisterer endelige salgshorisonter, begrenset kapasitet og mulighet for prisdifferensiering, er det mulighet for å maksimere inntekter gjennom å allokere kapasitet riktig, og variere priser i salgshorisonten (dynamisk prising). I oppgaven presenteres en økonomisk modell med utgangspunkt i Hurtigruten ASAs cruisevirksomhet langs norskekysten, som viser hvordan en monopolist som selger to produkter med avhengighet til samme ressurs kan få optimale inntekter. Det fremlegges også et beslutningstre for allokeringsproblem ved to klasser, basert på Phillips (2008) som viser hvordan kapasitet kan allokeres for å oppnå optimale inntekter. Modellene viser at det kan lønne seg å øke antall salgsperioder i de tilfellene som diskuteres i oppgaven. De viser også at det kan lønne seg å reservere kapasitet til det kundesegmentet med høyest betalingsvillighet når kapasitet forventes å selges ut.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7565
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7154
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleJakten på inntekten. En teoretisk analyse i optimering av en monopolists inntekter ved salg av to produkter med avhengighet til samme ressursen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)