dc.contributor.advisor | Sundby, Jørgen | |
dc.contributor.advisor | Bergvik, Svein | |
dc.contributor.author | Nilssen, Helle Skåle | |
dc.contributor.author | Winther, Ida | |
dc.date.accessioned | 2015-05-07T06:14:38Z | |
dc.date.available | 2015-05-07T06:14:38Z | |
dc.date.issued | 2014-05-02 | |
dc.description.abstract | Det er ikke tidligere gjort noen systematisk evaluering av spesialistutdannelsene i psykologi i
Norge. Hensikten med denne undersøkelsen var å se hva ferdige nevropsykologer tenker om
den spesialiseringen de har gjennomgått. Utvalget besto av 17 nevropsykologer som ble
godkjente spesialister i perioden 2008-2013 etter å ha gått gjennom spesialistordningen fra
2005, hvor de fulgte et fast kull. Gjennom et semi-strukturert intervju over telefon ble
nevropsykologenes opplevelse av spesialiseringen kartlagt med utgangspunkt i hva de lærte
og hadde utbytte av; hvordan det opplevdes å gjennomføre praksis; hva de fikk ut av og
hvordan de brukte veiledningen; hvorvidt tema, formidlingsform og struktur i kurssekvensen
var relevant og hensiktsmessig; samt hvilke tanker de hadde rundt det skriftlige arbeidet. Ved
bruk av fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) ble det funnet fire overordnede temaer:
Læringsutbytte, kvalitetssikring, rolle og forvalteransvar. Nevropsykologene ønsket mer
fokus på tiltak og behandling i spesialiseringsforløpet. De ga uttrykk for at det hadde vært
vanskelig å møte praksiskravene, og at det var ønskelig med mer hjelp til organisering av
fordypningspraksis fra spesialistutvalgets side. Samtidig var de opptatt av kvalitetssikring av,
og investeringsvilje i, nevropsykologisk kompetanse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7651 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7239 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-2901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 | en_US |
dc.subject | Nevropsykologi | en_US |
dc.subject | Neuropsychology | en_US |
dc.subject | Utdanning | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | Nevropsykolog | en_US |
dc.subject | Neuropsychologist | en_US |
dc.title | Nevropsykologen - mer enn en utreder:
En kvalitativ evaluering av spesialisering i
nevropsykologi | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |