Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundby, Jørgen
dc.contributor.advisorBergvik, Svein
dc.contributor.authorNilssen, Helle Skåle
dc.contributor.authorWinther, Ida
dc.date.accessioned2015-05-07T06:14:38Z
dc.date.available2015-05-07T06:14:38Z
dc.date.issued2014-05-02
dc.description.abstractDet er ikke tidligere gjort noen systematisk evaluering av spesialistutdannelsene i psykologi i Norge. Hensikten med denne undersøkelsen var å se hva ferdige nevropsykologer tenker om den spesialiseringen de har gjennomgått. Utvalget besto av 17 nevropsykologer som ble godkjente spesialister i perioden 2008-2013 etter å ha gått gjennom spesialistordningen fra 2005, hvor de fulgte et fast kull. Gjennom et semi-strukturert intervju over telefon ble nevropsykologenes opplevelse av spesialiseringen kartlagt med utgangspunkt i hva de lærte og hadde utbytte av; hvordan det opplevdes å gjennomføre praksis; hva de fikk ut av og hvordan de brukte veiledningen; hvorvidt tema, formidlingsform og struktur i kurssekvensen var relevant og hensiktsmessig; samt hvilke tanker de hadde rundt det skriftlige arbeidet. Ved bruk av fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) ble det funnet fire overordnede temaer: Læringsutbytte, kvalitetssikring, rolle og forvalteransvar. Nevropsykologene ønsket mer fokus på tiltak og behandling i spesialiseringsforløpet. De ga uttrykk for at det hadde vært vanskelig å møte praksiskravene, og at det var ønskelig med mer hjelp til organisering av fordypningspraksis fra spesialistutvalgets side. Samtidig var de opptatt av kvalitetssikring av, og investeringsvilje i, nevropsykologisk kompetanse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7651
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7239
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262en_US
dc.subjectNevropsykologien_US
dc.subjectNeuropsychologyen_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectNevropsykologen_US
dc.subjectNeuropsychologisten_US
dc.titleNevropsykologen - mer enn en utreder: En kvalitativ evaluering av spesialisering i nevropsykologien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)