dc.contributor.advisor | Myrvang, Robert | |
dc.contributor.author | Larsen, Lise Mari | |
dc.date.accessioned | 2015-06-29T08:20:57Z | |
dc.date.available | 2015-06-29T08:20:57Z | |
dc.date.issued | 2015-06-01 | |
dc.description.abstract | Denne undersøkelsen handler om bekymringsmeldinger fra barnehager til barnevernstjenesten. Statistisk sentralbyrå presenterer barnehagenes andel av bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten med det en kan oppfatte som svært lave tall. I 2013 var det politi, barnevernstjenesten selv, og skolen som stod for den største andelen av bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten. Barnehagene stod for 5 % av meldingene (Statistisk sentralbyrå, 2014). Ved utgangen av 2014 var 90 % av barn mellom 1-5 år i barnehage (Statistisk sentralbyrå, 2015). Barnehagene står i en unik posisjon til å observere barn, og en kan dermed anta at antall meldinger fra barnehager kunne vært høyere. Med bakgrunn i dette prosjektets tema har jeg utarbeidet følgende problemstilling: «Bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten: Hvilke forhold påvirker barnehageansattes meldetilbøyelighet?».
For å undersøke dette tema nærmere, ble kvalitativ metode benyttet. For innhenting av datamaterialet falt valget på semistrukturert intervju. Utvalget bestod av åtte informanter. Fire av dem arbeidet i barnehage, og fire i barnevernstjenesten. Informantene hadde varierte stillingstyper både i barnehage og barnevern.
Gjennomføringen av denne undersøkelsen har bidratt til flere svar. Resultatene viser at det er flere forhold som påvirker barnehageansattes meldetilbøyelighet. Disse har jeg valgt å kalle:
- Det tverrfaglige samarbeidet mellom barnevernstjenesten og barnehagene
- Lovverket: opplysningsplikten
- Barnehageansattes frykt for å skade foreldresamarbeidet
- Barnehagens rutiner ved bekymring for barn
- Barnehageansattes kompetanse: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse
- Foreldres frykt for barnevernstjenesten
- Barnehagestyrers mulighet for påvirkning.
Nøkkelord: barnehage, barnevernstjenesten, bekymringsmelding, meldetilbøyelighet, opplysningsplikt. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7797 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7384 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3980 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | Barnehage | en_US |
dc.subject | Barnevernstjenesten | en_US |
dc.subject | Bekymringsmelding | en_US |
dc.subject | Meldetilbøyelighet | en_US |
dc.subject | Opplysningsplikt | en_US |
dc.title | Fra bekymring til melding – barnehageansattes meldetilbøyelighet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |