dc.contributor.advisor | Høyning, Roar | |
dc.contributor.advisor | Olsen, Mirjam Harkestad | |
dc.contributor.author | Lie, Morten H. | |
dc.date.accessioned | 2015-07-03T07:29:40Z | |
dc.date.available | 2015-07-03T07:29:40Z | |
dc.date.issued | 2015-05-13 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt.
Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning etter prinsippene i Helhetslesing over en periode på 8 uker, med 1 klokketime per dag. Effekten av tiltaket ble målt med 7 deltester i LOGOS. Kartlegging av leseferdigheter ble gjort før lesetreningstiltaket, rett etter tiltaket, og 6 mnd. etter tiltaket. Resultatene tyder på at elevene hadde fremgang av lesetreningstiltaket, samt at fremgangen vedvarte over tid. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7809 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7399 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPEMG_06-7 | en_US |
dc.subject | lesing | en_US |
dc.subject | lesevansker | en_US |
dc.subject | undervisning | en_US |
dc.subject | helhetslesing | en_US |
dc.subject | effektstudie | en_US |
dc.subject | begynneropplæring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Effekt av et intensivt lesetreningstiltak | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |