Show simple item record

dc.contributor.advisorThimm, Jens
dc.contributor.authorKippe, Ida Marie
dc.date.accessioned2015-09-15T08:37:18Z
dc.date.available2015-09-15T08:37:18Z
dc.date.issued2015-06-30
dc.description.abstractCircle of security (COS) er et intervensjonsprogram med opprinnelse i USA, som er ment å fremme tilknytningskvaliteten mellom barn og omsorgsperson, og implementeres for tiden i stor grad i Norge. Denne oppgaven tok sikte på å gjennomgå den empiriske forskningslitteraturen som finnes på COS og undersøkte i tillegg om det finnes tilstrekkelig grunnlag for denne implementeringen. Oppgaven tok også for seg COS-modellens egnethet som opplæringsmodell i tilknytningsrelaterte anliggende for ansatte i barnehage og skole. Litteraturgjennomgangen gav opphav til betenkeligheter rundt den store spredningen COS har fått her til lands, uten at noen empiriske studier har blitt utført i Norge. Studiene som er utført i USA, varierer såpass mye i metode og utvalg at de vanskelig kan sammenliknes når det gjelder intervensjonseffekt. Likevel er fundamentet som COS bygger på, godt etablert i forskningsverdenen og taler for COS som metode. De få studiene som har blitt utført på COS har vært overveiende positive, både i forhold til økt tilknytningstrygghet hos barna og økte omsorgsferdigheter hos omsorgspersonene. Mer forskning behøves på COS-metoden for å kunne si noe om dens virkningskraft, spesielt synes det viktig å forske på metoden i Norge, gitt dens stadig økende utbredelse. Nøkkelord: Circle of security, tilknytning, intervensjon, tilknytningstrygghet, omsorgsferdigheter, virkningskraft.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8070
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7657
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Other psychology disciplines: 279en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279en_US
dc.titleCircle of security – Effektivitet, virksomme mekanismer og implementering i barnehage og skole.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)