dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Bjørklund, Ulrikke Elise Nilsen | |
dc.date.accessioned | 2015-09-16T14:37:49Z | |
dc.date.available | 2015-09-16T14:37:49Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Jeg har i min oppgave tatt for meg hvordan ulike elever beskriver det mye omdiskuterte begrepet drømmelærer. Problemstillingen min lyder «På hvilken måte beskriver ulike elever sin drømmelærer?». Å være lærer handler i stor grad om bruk av klasseledelse. Klasseledelse et høyaktuelt tema i dagens skole som omfavner mye. Jeg valgte derfor ut hovedkategorier innenfor temaet som jeg mener er relevant i forhold til min empiri og problemstilling. Jeg har i oppgaven tatt for meg ulike teorier om klasseledelse, blant annet teori fra Grimsæth og Hallås, Bergkastet og Andersen, Nordahl og Hattie. Jeg har tatt for meg kategorier innen klasseledelse, som jeg har valgt å kalle lærerens personlighet, relasjonskompetanse, organiseringskompetanse, faglig kompetanse, didaktisk kompetanse, motivasjon og læringsmiljø. Prosjektet mitt plasseres innenfor hermeneutikken og jeg har benyttet intervju som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet totalt seks elever på 3., 5. og 7. trinn, en gutt og en jente på hvert trinn. Videre har jeg transkribert dette for å gjøre en rå-analyse og satt det inn i en matrise ved hjelp av to analytiske tilnærminger. Ved å analysere empirien gjennom å tolke og forstå elevenes utsagn, har jeg kommet frem til mine funn. Disse har jeg videre i diskusjonen koblet teori på, for deretter å svare på problemstillingen min. Jeg kommer i min oppgave blant annet frem til at elevene beskrev en autoritativ lærer som sin drømmelærer, men ingen beskrev allikevel den samme. Det finnes ingen lærer som er drømmelæreren for alle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8081 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7667 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | Drømmelærer | en_US |
dc.subject | Autoritativ lærer | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.title | Drømmelæreren - en kvalitativ studie om ulike elevers drømmelærer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |