Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.authorBjørklund, Ulrikke Elise Nilsen
dc.date.accessioned2015-09-16T14:37:49Z
dc.date.available2015-09-16T14:37:49Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractJeg har i min oppgave tatt for meg hvordan ulike elever beskriver det mye omdiskuterte begrepet drømmelærer. Problemstillingen min lyder «På hvilken måte beskriver ulike elever sin drømmelærer?». Å være lærer handler i stor grad om bruk av klasseledelse. Klasseledelse et høyaktuelt tema i dagens skole som omfavner mye. Jeg valgte derfor ut hovedkategorier innenfor temaet som jeg mener er relevant i forhold til min empiri og problemstilling. Jeg har i oppgaven tatt for meg ulike teorier om klasseledelse, blant annet teori fra Grimsæth og Hallås, Bergkastet og Andersen, Nordahl og Hattie. Jeg har tatt for meg kategorier innen klasseledelse, som jeg har valgt å kalle lærerens personlighet, relasjonskompetanse, organiseringskompetanse, faglig kompetanse, didaktisk kompetanse, motivasjon og læringsmiljø. Prosjektet mitt plasseres innenfor hermeneutikken og jeg har benyttet intervju som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet totalt seks elever på 3., 5. og 7. trinn, en gutt og en jente på hvert trinn. Videre har jeg transkribert dette for å gjøre en rå-analyse og satt det inn i en matrise ved hjelp av to analytiske tilnærminger. Ved å analysere empirien gjennom å tolke og forstå elevenes utsagn, har jeg kommet frem til mine funn. Disse har jeg videre i diskusjonen koblet teori på, for deretter å svare på problemstillingen min. Jeg kommer i min oppgave blant annet frem til at elevene beskrev en autoritativ lærer som sin drømmelærer, men ingen beskrev allikevel den samme. Det finnes ingen lærer som er drømmelæreren for alle.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8081
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7667
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectDrømmelæreren_US
dc.subjectAutoritativ læreren_US
dc.subjectKlasseledelseen_US
dc.titleDrømmelæreren - en kvalitativ studie om ulike elevers drømmelæreren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)