dc.contributor.advisor | Rørnes, Karin | |
dc.contributor.author | Hundstad, Tom-Olav | |
dc.date.accessioned | 2015-09-16T15:06:42Z | |
dc.date.available | 2015-09-16T15:06:42Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven spør og drøfter jeg hvordan lærere ved en fådelt skole organiserer engelskundervisningen gjennom sin fortolkning av prinsippet om tilpasset opplæring. Oppgaven har basis i det sosiokulturelle perspektivet for læring, med teori grunnlagt i tilpasset opplæring, engelsk fagdidaktikk og aldersblanding i den fådelte skolen. Jeg har brukt observasjon og intervju som forskningsmetoder for mine empiriske funn, og gjennom disse metodene samlet jeg inn data over to uker mens jeg besøkte mellomtrinnet ved en fådelt skole
Det jeg så ved denne skolen var at den var liten, og hver enkelte lærer var en uvurderlig ressurs. Gjennom min empiri for oppgaven har jeg trukket frem momenter fra mitt besøk til skolen og koblet det sammen med teori for å finne mening i det jeg har erfart og sett. Den fådelte skolen er en krevende arena for lærere som ønsker å tilpasse undervisningen slik at enhver elev er ivaretatt. Det er derimot ingen tvil om at det lar seg gjøre, mest gjennom god planlegging, kreativ tenkning og et hardt fokus på elevenes læring.
I denne oppgaven viser jeg hvordan prinsippet om tilpasset opplæring kan fortolkes og iverksettes i engelskundervisningen ved en fådelt skole. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8084 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7671 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.subject | engelsk | en_US |
dc.subject | fådelt skole | en_US |
dc.subject | aldersblanding | en_US |
dc.subject | nærmiljøskole | en_US |
dc.subject | fagdidaktikk | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Engelsk i den fådelte skolen. Tilpasset opplæring i engelskfaget med aldersblanding | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |