Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.advisorRyel, Hans Christian
dc.contributor.authorHansen, Knut Vidar
dc.date.accessioned2015-09-16T15:14:25Z
dc.date.available2015-09-16T15:14:25Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractFokuset i denne studien er på hvordan den matematiske kommunikasjonen påvirker elever på 7. trinn innenfor emnet volum ved ulike tilnærminger. Kommunikasjon i matematikk er essensielt for å utvikle den relasjonelle forståelsen i matematikk. Innenfor dette har jeg gjennomført et kvalitativt case-studie og gjort lydopptak av elevarbeid i mindre grupper som jobber mot to forskjellige tilnærminger; en teoretisk og en praktisk tilnærming. Den teoretiske tilnærmingen ble gjennomført som en «tradisjonell» undervisning i matematikk, der metoden blir presentert på tavla, og som elevene bruker i oppgaveløsningen. I den praktiske tilnærmingen ble utgangspunktet for timens innhold tatt i et praktisk problem i tråd med problemløsningsmodellen. Her skulle elevene blant annet lage esker for videre å sammenligne og beregne volumene av disse. Resultatene fremhever tre hovedelementer: 1. Det er liten grad av matematisk diskusjon i både teoretiske og praktiske tilnærminger 2. Begrepsbruken endrer seg fra formell til uformell mellom en teoretisk og praktisk tilnærming 3. Elevene kobler ikke sammen erfaringer fra teoretisk til praktiske tilnærminger Funnene fra studien indikerer at kommunikasjonen i matematikk er sammensatt og mangesidig. Først og fremst forutsetter konstruktiv kommunikasjon blant annet et godt klassemiljø som aksepterer og applauderer vågale forslag og ideer i matematikk. Videre må elevene utvikle sin helhetlige matematiske kompetanse for å være i stand til å kommunisere i matematikkundervisningen. Dette gjelder i stor grad også læreren, som både må ha den helhetlige kompetansen og en tydelig struktur på matematikkundervisningen for å gi alle elevene en best mulig sjanse til å kommunisere i matematikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8085
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7670
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleKommunikasjon som virkemiddel for læring. Et kvalitativt case-studie som belyser ulike faktorer knyttet til kommunikasjon i matematikk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)