dc.contributor.advisor | Jette, Steensen | |
dc.contributor.author | Røssland, Rikke Holta | |
dc.date.accessioned | 2015-09-17T14:10:46Z | |
dc.date.available | 2015-09-17T14:10:46Z | |
dc.date.issued | 2015-05-14 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en kan arbeide med leksene i engelskfaget for å øke elevenes læringsutbytte på 7. trinn.
Dette har jeg undersøkt ved å benytte meg av en kvalitativ metode med intervju av elever og samtale med engelsklærer. I tillegg har jeg benyttet meg av en aksjon, som ble planlagt med bakgrunn i elevintervjuene.
Studiet tar utgangspunkt i tidligere erfaringer fra praksisperioder hvor jeg har erfart at elevene ikke har lært så mye av leksene slik det har blitt jobbet med dem i klassen. Jeg ønsket å få et innblikk i hva det var ved leksene som førte til at elevene ikke lærte så mye.
Gjennom oppgaven har jeg benyttet meg av sosiokulturell læringsteori, ”learning by doing” og motivasjonsteori for deretter å knytte dette opp mot funnene jeg har gjort meg etter arbeidet med aksjonen.
Hovedfunnene i forskningen går ut på at elevene mente at de lærte mindre av leksene fordi det var for mye arbeid med de samme metodene. De opplevde lite motivasjon fordi det var lite variasjon. Ved å presentere dem for andre arbeidsmetoder ble de positivt overrasket over egen læring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8091 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7675 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | lekser | en_US |
dc.subject | læringseffekt | en_US |
dc.subject | sosiokulturell læringsteori | en_US |
dc.subject | learning by doing | en_US |
dc.subject | Vygotsky | en_US |
dc.subject | Dewey | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | kvalitativ metode | en_US |
dc.subject | intervju | en_US |
dc.subject | observasjon | en_US |
dc.subject | aksjonslæring | en_US |
dc.subject | Oppfølging lekser | en_US |
dc.subject | master | en_US |
dc.subject | fritidsaktiviteter | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.subject | variasjon | en_US |
dc.title | ”Ja, det er mye morsommere og da lærer man mye mer”.
En studie om læringseffekt av lekser i engelskfaget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |