Show simple item record

dc.contributor.advisorRørnes, Karin
dc.contributor.authorSandal-Kristensen, Yvonne
dc.contributor.authorRørtveit, Carita
dc.date.accessioned2015-09-18T15:06:30Z
dc.date.available2015-09-18T15:06:30Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDataspill er blitt et vanlig innslag i barns fritidsaktiviteter. Relativt mange timer i uken tilbringes foran en skjerm i et eller annet format. Det interessante med denne fritidssysselen er hvor engasjerte og konsentrerte barn er under spilling. De kan løse komplekse problemer og har en indre “drive” med det mål om å komme videre til neste nivå i spillets progress. Hvordan kan det ha seg at disse spillene klarer å holde på barns konsentrasjon og engasjement i lang tid av gangen, uten at de mister interessen, selv når de feiler gang på gang? I dagens skole er lekser en selvsagt del av skolehverdagen, med det overordnede mål at lese- og skriveferdighetene skal bli optimale. I tillegg er det matematiske ferdigheter som skal automatiseres. Overlæring er et begrep som er ofte brukt ved spørsmål om hvorfor elevene må ha lekser. Vi er ikke uenige i dette, men dagens lekseform kan gjerne diskuteres. Overlæringen gjennom lekser er ofte lite motiverende for barn som er slitne etter en lang skoledag. Motivasjon for å sette seg med bøker og repetisjonsoppgaver uteblir, og konsentrasjonen blir deretter. Hva om vi kunne bruke dataspill som lekser? Elevene ville da kunne gjøre noe som de synes var gøy, og læring ville være en spin-off effekt gjennom spillingen. Eller er det naivt å tro at et dataspill skal være vidunderkuren mot manglende motivasjon? Er det summen av andre motivasjonsfaktorer som heller gjør at motivasjonen er til stede? Eller kanskje må vi si ja takk, begge deler. I lys av dette har vi gjort et lite aksjonslæringsprosjekt, hvor følgende problemstilling er funnet aktuell: Hva skjer med barns motivasjon for læring gjennom bruk av dataspill som pedagogisk verktøy?en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8106
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7684
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectMotivasjon for læringen_US
dc.subjectDataspillen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectVurdering for læringen_US
dc.subjectArbeidsminneten_US
dc.subjectDragon Minden_US
dc.subjectSkole-hjem samarbeiden_US
dc.subjectLekseren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.titleBruk av dataspill som motivasjon for læring. Hva skjer med barns motivasjon for læring ved bruk av dataspill som pedagogisk verktøy?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)