dc.contributor.advisor | Brox, Hilde | |
dc.contributor.author | Ringerike, Thea | |
dc.date.accessioned | 2015-09-23T11:55:26Z | |
dc.date.available | 2015-09-23T11:55:26Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler digital samskriving blant mellomtrinnselever, og har fokus på skriveglede og samarbeidslæring. Studien ble gjennomført i to klasser på femte årstrinn, og datamaterialet består av observasjonsnotater og elevlogger. Hovedspørsmålet som belyses er som følger: Hvordan påvirker digital samskriving elevers skriveglede på mellomtrinnet? Dessuten var det også et mål å finne ut hvordan bilder fungerer som inngang til skriveaktiviteter, og hva som motiverer elevene.
I prosjektet ble det skapt et fiktivt lokalsamfunn som ble til gjennom en klassesamtale rundt et bilde av en lærer og en skole. Elevene fikk deretter parvis utdelt et hefte med bilder av en familie de skulle representere. Det ble opprettet egne klassesider på Wikidot hvor all informasjonen fra familieheftene ble lagt ut, og oppgaven til elevene var å skrive videre om familiene sine. Tema og sjanger var åpent, og elevene kunne skrive individuelt så lenge tekstene passet med rammen paret hadde satt for familien.
Etter hver økt skrev elevene logg hvor de skulle fortelle hva de hadde gjort i løpet av timen, og hvordan det hadde vært. Loggene viser at det er forskjeller rundt hvordan ulike grupper har fungert, og at elevene generelt har følt lite gjensidig avhengig i samarbeidet. Det skal mye til for at samarbeid er hemmende for elevers skriveglede, og i noen tilfeller er samarbeidet fremmende. I stedet ser det ut til at andre faktorer i større grad spiller inn, og at friskriving og bruk av bilder motiverer elevene. Prosjektet er ment som en oppfordring til andre lærere om å fokusere på skriveglede og skrivelyst i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8127 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7711 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Skriving | en_US |
dc.subject | Samskriving | en_US |
dc.subject | Cooperative writing | en_US |
dc.subject | Gruppearbeid | en_US |
dc.subject | Gruppefungering | en_US |
dc.subject | Skriving som grunnleggende ferdighet | en_US |
dc.subject | Friskriving | en_US |
dc.subject | Sjangerfrihet | en_US |
dc.subject | Motivasjon og mestring | en_US |
dc.subject | Elevens vei inn i teksten | en_US |
dc.subject | Skriveglede | en_US |
dc.subject | Skrivefrihet | en_US |
dc.subject | Wikidot | en_US |
dc.subject | Storyline | en_US |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.title | "Jeg har opplevd mye skriveglede. Sikkert nok til å fylle hele jorda!" Et digitalt samskrivingsprosjekt på mellomtrinnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |