Show simple item record

dc.contributor.advisorBrox, Hilde
dc.contributor.authorRingerike, Thea
dc.date.accessioned2015-09-23T11:55:26Z
dc.date.available2015-09-23T11:55:26Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler digital samskriving blant mellomtrinnselever, og har fokus på skriveglede og samarbeidslæring. Studien ble gjennomført i to klasser på femte årstrinn, og datamaterialet består av observasjonsnotater og elevlogger. Hovedspørsmålet som belyses er som følger: Hvordan påvirker digital samskriving elevers skriveglede på mellomtrinnet? Dessuten var det også et mål å finne ut hvordan bilder fungerer som inngang til skriveaktiviteter, og hva som motiverer elevene. I prosjektet ble det skapt et fiktivt lokalsamfunn som ble til gjennom en klassesamtale rundt et bilde av en lærer og en skole. Elevene fikk deretter parvis utdelt et hefte med bilder av en familie de skulle representere. Det ble opprettet egne klassesider på Wikidot hvor all informasjonen fra familieheftene ble lagt ut, og oppgaven til elevene var å skrive videre om familiene sine. Tema og sjanger var åpent, og elevene kunne skrive individuelt så lenge tekstene passet med rammen paret hadde satt for familien. Etter hver økt skrev elevene logg hvor de skulle fortelle hva de hadde gjort i løpet av timen, og hvordan det hadde vært. Loggene viser at det er forskjeller rundt hvordan ulike grupper har fungert, og at elevene generelt har følt lite gjensidig avhengig i samarbeidet. Det skal mye til for at samarbeid er hemmende for elevers skriveglede, og i noen tilfeller er samarbeidet fremmende. I stedet ser det ut til at andre faktorer i større grad spiller inn, og at friskriving og bruk av bilder motiverer elevene. Prosjektet er ment som en oppfordring til andre lærere om å fokusere på skriveglede og skrivelyst i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8127
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7711
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectSkrivingen_US
dc.subjectSamskrivingen_US
dc.subjectCooperative writingen_US
dc.subjectGruppearbeiden_US
dc.subjectGruppefungeringen_US
dc.subjectSkriving som grunnleggende ferdigheten_US
dc.subjectFriskrivingen_US
dc.subjectSjangerfriheten_US
dc.subjectMotivasjon og mestringen_US
dc.subjectElevens vei inn i tekstenen_US
dc.subjectSkrivegledeen_US
dc.subjectSkrivefriheten_US
dc.subjectWikidoten_US
dc.subjectStorylineen_US
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.title"Jeg har opplevd mye skriveglede. Sikkert nok til å fylle hele jorda!" Et digitalt samskrivingsprosjekt på mellomtrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)