Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Recent submissions
Now showing items 221-240 of 433
-
Kontroversielle temaer i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan lærere opplever og håndterer undervisning i kontroversielle temaer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Denne masteroppgaven handler om kontroversielle temaer i samfunnsfagundervisningen. Dette er en kvalitativ studie som søker å avdekke hvordan et utvalgt lærere opplever og håndterer kontroversielle temaer i undervisningen. I studien blir seks lærere som har erfaring med å undervise i samfunnsfag intervjuet. Studien avdekker at lærerne har en deliberativ demokratiforståelse, og tilnærmer seg ... -
Samspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspill
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Elever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan ... -
«Mindre karakterer = mindre press». En kvalitativ studie av norsklæreres erfaringer med nynorskopplæringen i Tromsøskolen, og deres møte med ny vurderingsordning i Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)I dette masterprosjektet har den overordnede problemstillingen vært å undersøke hvilke erfaringer et utvalg norsklærere har med nynorskopplæringen, og hvordan de imøtekommer ny vurderingsordning i norskfaget, som har blitt iverksatt i forbindelse med Kunnskapsløftet 2020. Videre har formålet med prosjektet vært å undersøke om én samlet karakter i norsk skriftlig på 8. og 9.trinn, kan ha en innflytelse ... -
Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med ... -
Er du på utkikk etter faglig engasjement? Gjør et forsøk som sier pang! En kvalitativ studie av faglig engasjement i utforskende naturfagundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)I fagfornyelsen blir utforskende undervisning og faglig engasjement beskrevet som viktig i hele opplæringa. Engasjement er et viktig tema siden det er mer sannsynlig at engasjerte elever fullfører skolegangen (OECD, 2012). Derfor var det interessant for oss å undersøke faglig engasjement i naturfagundervisning på ungdomstrinnet. Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) har undersøkt ... -
Språkmangfold og nyere flerspråklighet i et utvalg norsklærebøker En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i norsk produsert for ungdomstrinnet, i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)I denne mastergradsoppgaven har vi ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse undersøkt språkkapitler og tekstutvalg i fire læreverk, som er produsert for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Utvalget består av totalt åtte bøker fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal forlag. Den overordnede problemstillingen for ... -
Revisjonsprosessen som eit samarbeidsprosjekt mellom lærar og elev: Ein kvalitativ studie om dialogen mellom lærarkommentarar og elevrevisjonar i eit skriveforløp
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)Korleis går samhandlinga mellom lærar og elevar føre seg i ein revisjonsprosess? Formålet med dette masterprosjektet er å få meir kunnskap om handlingane og reaksjonane til lærarar og elevar i eit prosess- og revisjonsfokusert skriveforløp. Casestudien opnar for å sjå tekstmaterialet i lys av konteksten, og å sjå nærare på korleis undervisningsformer, roller og tekstideal kan ha påverka tilbakemeldings- ... -
"Det er så vanskelig å begynne å skrive!" En kvalitativ studie av oppstarten av en skriveoppgave med bruk av noen førskrivingsaktiviteter på ungdomstrinnet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)Sammendrag Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av førskriving og hva som kan være med på å sette elever i stand til å skrive. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: På hvilke måter fremmer førskrivingsaktiviteter skriving hos elever i en ungdomsskoleklasse? For å finne svaret på problemstillingen har jeg også hatt tre forskningsspørsmål: 1. På hvilke måter kommer idemyldring ... -
Undervisningskunnskap i matematikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk. Kategoriene i rammeverket er allmenn ... -
Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en ... -
Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i ... -
Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ... -
Vurdering fra et elevperspektiv: En kvalitativ studie om hvordan elever på ungdomstrinnet forstår tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)Hvordan forstår et utvalg elever på 9. trinn lærerens tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk? Problemstillingen som danner utgangspunktet for denne studien, fokuserer på vurdering fra et elevperspektiv. Fordi vurdering er til for elevenes læring, er det viktig å forstå hvordan elevene selv forstår tilbakemeldinger de får. Det foreligger mye forskning omkring god responspraksis, men hvordan ... -
Sammenhenger mellom representasjonsformer av rasjonale tall.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Målet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva matematikklærere på 7. trinn anser som viktige faktorer i undervisningen om sammenhenger mellom de ulike representasjonsformene av rasjonale tall; brøk, prosent og desimaltall. Kvalitative data ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, ved hjelp av intervjutypen ”Interview guide approach” av Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Ved ... -
Masteroppgave i matematikkdidaktikk: Super:bits overføringsverdi til matematikk. En studie angående læreres tanker og erfaringer rundt Super:bits eventuelle overføringsverdi for elever på 5-10.trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)Med utgangspunkt i fagfornyelsen (LK20, Utdanningsdirektoratet, 2020a) der programmering og tilknyttede begreper nå har fått en vesentlig plass, ønsker vi å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere har rundt Super:bit. Super:bit-oppdraget er en satsing i regi av Vitensenteret for å få programmering inn i alle skoler, og vi retter derfor denne oppgaven mot lærere som har vært deltakende på ... -
Kritisk tenkning i læreplanen fra 1974 til og med 2020
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-12)Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan har innholdsforståelsen av kritisk tenkning utviklet seg i samfunnsfaglige læreplaner, og hvilken funksjon og posisjon har begrepet hatt i samfunnsvitenskapelige læreplaner på ungdomstrinnet? Formålet med studien har vært å undersøke hvordan kritisk tenkning kommer frem i læreplanenes generelle/overordnete ... -
Elevers lesepreferanser - Lesepreferanser i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)SAMMENDRAG Tema for denne oppgaven er elevers lesepreferanser. Vi ser på lesepreferansene i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner. Resultatene fra flere store internasjonale og nasjonale leseundersøkelser viser at det er relativt store kjønnsforskjeller i jentenes favør. Vi har benyttet oss av kvantitativ metode ved bruk av en digitalt survey etterfulgt av en statistisk ... -
Lesing hos voksne minoritetsspråklige i grunnopplæring En kvalitativ studie av hva vektlegging av førlesefasen kan bety for elever med mangelfull skolebakgrunn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-01)Tema for oppgaven er å undersøke leseprosessen til minoritetsspråklige elever i grunnskole for voksne. Gjennom oppgaven ser jeg på hvilken betydning førlesefasen har for minoritetsspråklige elever med liten eller ingen skolebakgrunn. Temaet er sentralt, fordi det er en svært viktig oppgave for skolen å lære elever å lese med forståelse, og fordi det ser ut til at minoritetsspråklige elever skårer ... -
Vocabulary development in the English classroom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-01)This thesis investigates the following research question: How do teachers work with vocabulary development in the English subject and why? The study examines how a sample of English teachers approach vocabulary teaching, and why they have chosen their respective approaches. In order to answer the main research question, I formulated two additional questions: what are teachers’ cognition towards the ... -
Hvordan få ned prestasjonspresset i skolen. Fokus på autonomi og vurdering for læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)Elevundersøkelser viser at elever i stor grad opplever prestasjonspress i skolen. Fokuset på å oppnå gode karakterer – for å komme inn på høyere utdanning, for å tilfredsstille foreldre, venner eller seg selv, kan medføre psykisk uhelse, frafall i VGS og i verste fall samfunnsfaglig utenforskap. Forskningen min prøver ut to tiltak som kan redusere elevenes opplevelse av prestasjonspress i skolen: ...