Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Recent submissions
Now showing items 321-340 of 433
-
Rike, matematiske helklassekommunikasjoner. En kvalitativ forskningsstudie av lærerens og normers betydning for matematiske helklassekommunikasjoner, hvor læring, samhandling og deltakelse vektlegges
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Kommunikasjon og samhandling mellom lærer-elev og elev-elev i helklassesituasjoner, blir innenfor litteraturen sett som sentral for elevenes læring. Ulike forskere i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet har beskrevet hva matematiske helklassekommunikasjoner bør inneholde, for å utvikle matematisk kompetanse hos elevene. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hva som påvirker ... -
Holdninger og verdier i samfunnsfaget. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres forståelse av didaktisk arbeid av holdninger og verdier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Temaet for dette forskningsprosjektet var holdninger og verdier i skolen og i samfunnsfaget. Formålet var å studere styringsdokumenter for å se på hvilke holdninger og verdier myndighetene mener skolen og samfunnsfaget skal fremme, samt å kartlegge et utvalg av samfunnsfagslæreres forståelse av holdninger og verdier i samfunnsfaget. Vi benyttet oss av kvalitativt intervju som metode på seks ... -
Lærerstudenters oppfatninger. En kvalitativ studie av lærerstudenters oppfatninger om matematikk, læring og undervisning i matematikk, før og etter bruk av problemløsning i egen undervisningspraksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Hvilke oppfatninger en har, blir innenfor litteraturen sett på det som forklarer ens undervisningspraksis. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hvilke oppfatninger et utvalg lærerstudenter har om matematikk, læring og undervisning i matematikk. Samtidig å undersøke om disse oppfatningene endrer seg etter at lærerstudentene har gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på ... -
Elevposisjoner i gruppearbeid. En kvalitativ casestudie av elevposisjoner og elevutsagn i arbeid med problemløsningsoppgaver i grupper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Gjennom masterforberedende fag ved lærerskolen, fikk vi en interesse for problemløsning og kommunikasjon i matematikk. Vi ønsket dermed å undersøke hvordan elever kommuniserer når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og utviklet forskningsspørsmålet; Hvilke elevposisjoner har elever når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og hvilke typer elevutsagn forekommer hos de ulike ... -
Elevers strategibruk ved multiplikasjon av desimaltall. En kvalitativ undersøkelse av strategibruk hos elever i 7.-klasse på tekstoppgaver og oppsatte stykker med multiplikasjon av desimaltall
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)Formålet med studien er å kartlegge strategibruken til elever i 7.-klasse når de arbeider med multiplikasjon av desimaltall på tekstoppgaver og oppsatte stykker, og å se om strategibruken endrer seg ved ulike presentasjoner av matematiske problem. Studiet tar utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn i paradigmet kognitiv psykologi, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ... -
Rollespill som didaktisk metode i samfunnsfag. En studie om læring gjennom anvendelse av rollespill
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Formålet med dette studiet er å undersøke problemstillingen "på hvilken måte kan rollespill bidra til læring i samfunnsfag?". Forskningen baseres på kvalitativ fenomenologisk metode. Intervju av lærere som anvender metoden i sin undervisning danner forskningens datamateriale. Forskningens funn baserer seg på følgende kategorier: Lærers forståelse og erfaring, faglig kompetanse, samspill, motivasjon, ... -
Et utvalg ungdomsskoleelevers bruk av lesestrategier. Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytteverdi av lesestrategier i møte med tekst?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Problemstilling Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om lesing som en strategisk ferdighet som undersøker elever i ungdomsskolens forhold til og bruk av lesestrategier. Problemstillingen er Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytte av lesestrategier i møte med tekst i skolen? Problemstillingen utdypes med forskningsspørsmålene - Hva skal til for at elevene opplever bruk av ... -
Sammenligning av norske lærebøker i matematikk og matematikkoppgaver i TIMSS. En komparativ studie av matematikkoppgaver i to norske læreverk og matematikkoppgaver i TIMSS 2015
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Dette er en matematikkdidaktisk masteravhandling som sammenligner oppgaver fra fire norske lærebøker og TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2015 på 8. og 9.trinn. Oppgaven begrenser seg til å inkludere algebra og statistikk som emneområder, da norske elever presterer dårlig i algebra og godt i statistikk i TIMSS. På bakgrunn av dette ønsket jeg å undersøke problemstillin ... -
Kognitive utfordringer i to norske lærebokserier fra ungdomsskolen – en mixed methods studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi de kognitive utfordringene i oppgavene i to norske lærebokserier for ungdomsskolen. Norske matematikklærere benytter seg i stor grad av læreboka i undervisningen (Mullis, Martin, Foy & Arora, 2012), samt at en rekke studier hevder at det er læreboka og oppgavene i dem som i stor grad legger til rette for hva elevene lærer seg (Fan, Miao & ... -
Styrking av matematiske samtaler. En kvalitativ studie av hvilke grep to engasjerte matematikklærere tar for å styrke de matematiske samtalene i klasserommet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ casestudie som undersøker følgende forskningsspørsmål: «Hvilke grep gjør to engasjerte lærere på mellomtrinnet knyttet til de matematiske samtalene i klasserommet, og hvordan styrker grepene samtalene?». Studien retter fokus mot tre undersøkelsesfaktorer som ble oppdaget i datainnsamlingen: 1) oppgaver, 2) samtalegrep og 3) undervisningso ... -
Matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk rapporterer fra en kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. Vi ønsket i denne studien å finne ut hvilke oppfatninger disse matematikklærerne hadde av relasjonell forståelse, og hvilke oppfatninger og erfaringer de hadde med utviklingen av denne forståelsen. I tillegg ønsket vi å finne ut hvilke ... -
Fremtidens skole er snart en realitet. Er kommende lærere klare for å møte den? En kvalitativ studie om lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Bakgrunn for prosjektet er rapporten Norsk offentlig utredning (NOU) 2015:8 (2015) hvor det foreslås en ny strukturering av dagens skolematematikk. I henhold til rapportens forslag om dybdelæring har masteroppgavens fokus vært på lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement. I denne masteroppgaven har jeg prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: - Hva legger lærerstudenter i begrepet ... -
Motivation in Language Learning. A qualitative study of teachers’ views on the importance of including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This study investigates a sample of teachers’ experiences and opinions about including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English. The intent of the study is to investigate the importance of choice of topics, teaching methods and learning context in order to enhance pupils’ motivation in language learning. The research question is as follows: To what extent do English teachers ... -
Assessment for Learning of Oral Skills in the English Subject
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)This study investigates how teachers of English understand 'assessment for learning' and how they apply that knowledge in their practice with oral skills in the English subject. The Norwegian Directorate for Education and Training (2014, pp.2-3) found that the assessment practice in basic training was in need for development and aimed to manage this by increasing the competence and understanding of ... -
En kvalitativ studie av elevers misoppfatninger i forbindelse med algebraoppgaver fra TIMSS
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Norske elevers prestasjoner på den internasjonale matematikktesten TIMSS, viser at emneområdet algebra er noe elevene her til lands har problemer med. De andre emneområdene som testes i TIMSS er geometri, tallregning og statistikk. I disse områdene har norske elever prestert bedre de siste årene, sammenlignet med tidligere år. Hva er grunnen til at nettopp algebra er en utfordring? Problemstillingen ... -
Bevisproduksjon i ungdomsskolen. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hva som kjennetegner flinke ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander. Hensikten med prosjektet har vært å avdekke spesielle kjennetegn ved bevisprosessen, for å skaffe innsikt i ungdomsskoleelevers kjennskap til konseptet bevis. Bakgrunnen for prosjektet var et ønske om å aktualisere bevis i grunnskolen, for å ... -
Dataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget. Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene ... -
Teaching English at multi-graded schools. A qualitative study on the effects that the school structure has on the English teachers
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)About 30 per cent of the Norwegian schools have less than 100 pupils attending to them. These schools are naturally organized in several ways. Multi-graded schools are however used as a method for teaching, especially in smaller schools where the pupils would benefit from being in larger groups than their original grade can provide them with. There are little information and rules to how the teachers ... -
Sometimes I think I will faint. A study on introvert proficient language learners’ experiences on oral activity in English lessons
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This study investigates how proficient, but introvert language learners experience speaking English in the classroom and addresses factors that affect their reluctance to speak. Introvert behaviour involves individuals who abstain from speaking, who put more consideration on what they chose to say, tend to listen more than they speak and struggle to show their skills in public (Lund, 2012; Skyggebjerg, ... -
English vs. music. A study of teachers’ perceptions of the status of the English and music subject in Norway
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Today, English and music enjoy a very different status in schools. English is a prioritized subject, as evident in the demands of qualification of teachers of English. Music is a subject that continuously has to justify its place in Norwegian schools. The aim of the study was to examine the status of the English and music subject as it is perceived today, and how structural factors may affect the ...