Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Recent submissions
Now showing items 341-360 of 433
-
Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever. En kasusstudie i en fådelt distriktsskole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I denne studien har jeg ønsket å belyse hvordan en fådelt distriktsskole tilpasser opplæringa til minoritetsspråklige elever. Studien ble designet som en kasusstudie ved en utvalgt skole og datamaterialet ble samlet inn gjennom et feltarbeid på en ukes tid. Både intervju, feltsamtaler og observasjon ble benyttet som metoder. Resultatene fra studien viser at skolen først og fremst satser på å gi ... -
Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet"
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-27)Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er ... -
Lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i faget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en ... -
Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av ... -
Sammenhengen mellom undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanning og lærerpraksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne masteroppgaven har problemstillingen: På hvilken måte er det sammenheng mellom læreres oppfatninger av undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen og hvordan de bruker undersøkende matematikkundervisning i sin matematikkundervisning? Jeg har avgrenset problemstillingen min til å gjelde lærere som er utdannet i løpet av de to første kullene i den nye lærerutdanningen ved UiT og som ... -
Naturgeografi i samfunnsfag. På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?» og «Blir naturgeografien bortprioritert i samfunnsfaget av lærerutdanningen, lærerne eller skolemyndighetene?». Bakgrunnen for undersøkelsen er at jeg selv ikke opplevde naturgeografiens tilstedeværelse i samfunnsfaget. ... -
Problemløsningsoppgaver om prosent. En kvalitativ undersøkelse om elevers tanker i problemløsning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette er en master i matematikkdidaktikk som har fått tittelen Problemløsningsoppgaver om prosent. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers tankemåte gjennom problemløsningsoppgaver om prosent, samtidig prøve å forstå hva som ligger til grunn for valgene elevene tar gjennom arbeid med slike oppgaver. Ut fra dette har jeg valgt å formulere forskningsspørsmålet slik: Hvordan tenker elever ... -
Lærernes vurderingspraksis i naturfag. En kvalitativ studie av naturfaglærernes valg av vurderingsmetoder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet for denne studien omhandler naturfagslærernes vurderingspraksiser. Med dette menes hvilke vurderingsformer som benyttes og hvilke tilpasninger lærerne gjør knyttet til en vurderingssituasjon. I tillegg tar studien for seg hva lærerne tester i naturfaget og hva vurderingen tar utgangspunkt i. Studien tar i bruk kvalitative intervjuer for å belyse temaet fra lærernes perspektiver, og tar ... -
Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ... -
Programmering + Matematikk = Sant? En casestudie om overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Programmering + matematikk = sant? Er en casestudie som ser på overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget. Programmering valgfag innføres som en prøveordning i ungdomsskolen, der det hevdes flere tilknytninger til matematikkfaget. Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i teorien rundt situert kognisjon, samt det Hierbert og Lefevre (1986) beskriver som ... -
Hvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn ... -
En studie om læreres holdning til praktisk aktivitet i naturfag. En forskning som tar for seg hvordan lærernes bakgrunn og erfaring er med på å påvirke den praktiske undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne forskningen ser på hvordan lærerens bakgrunn og erfaringer kan være med på å påvirke deres holdninger til praktisk arbeid i naturfag. Det rettes også et blikk på hvilke faktorer som påvirker mengde praktisk arbeid i faget. Formålet med denne forskningen er å få en bedre innsikt i hvordan læreres erfaring og bakgrunn påvirker implementeringen av praktisk arbeid i naturfag, med utgangspunkt i ... -
Motivasjon gjennom dramametode. En elevaktiv læringsform for å skape motivasjon i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet for dette studiet var motivasjon i samfunnsfag gjennom bruken av ulike dramametoder. Hensikten med studiet var å få innsikt i, og se hvordan lærere kan ta i bruk drama som læringsform for å motivere elevene for læring. En tok utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan ulike dramametoder brukes i samfunnsfag for å motivere elevene til læring? En benyttet seg av kvalitativ ... -
Fra form til formål. Om sammenheng mellom en lærers instruksjoner og elevers tekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne studiens formål er å se nærmere på den endringen i synet på skriving, fra form til formål, som kom med revisjonen av læreplan i norsk i 2013. For å undersøke dette har jeg valgt å følge et autentisk skriveløp laget av en erfaren lærer på niende trinn. Skriveløpet består av en undervisningsøkt der elevene ble introdusert for en skriveoppgave og fikk muntlige instruksjoner, og skriftlige ... -
Leseglede på ungdomstrinnet. En kvalitativ undersøkelse om leseglede i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I denne undersøkelsen ønsker jeg å se nærmere på hvordan norsklærere arbeider med leseglede i skolen. Lesing som grunnleggende ferdighet er sentralt i skolen, men jeg vil forsøke å se om det er fokus på å skape leseglade elever i den praktiske hverdagen. Leseglede henger tett sammen med motivasjon og engasjement. Uten dette kan det være utfordrende å utvikle leseglede, dette fordi disse faktorene ... -
Å lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet. Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og ... -
Undervisning om et nytt samfunn. Et kvalitativt studie om hvordan nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «Hvordan mener lærere i innføringsklasser at nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag? Hvilke didaktiske hensyn mener de bør foretas når elevene ikke kan språket og har et mangfold av forskjellige bakgrunner?» Undersøkelsen benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. ... -
Flerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert ... -
Læreres begrunnelser av undervisning om ligninger. En kvalitativ studie om hvordan lærere på ungdomstrinnet begrunner sine didaktiske valg i undervisning om ligninger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven har tittelen Læreres begrunnelser for undervisning om ligninger. Hensikten med denne studien er å undersøke hva lærere mener det er viktig å fokus på når man underviser om ligninger. Problemstillingen til denne oppgaven er: «Hvordan begrunner lærere på ungdomstrinnet sine didaktiske valg i undervisning om ligninger?» Denne studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk ... -
Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-13)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. ...