Now showing items 61-80 of 542

    • Strategisk ledelse for å ivareta arbeids- og læringsmiljø, slik at elever fullfører videregående opplæring 

      Thorsteinsen, Charlotte (Master thesis, 2025)
      Videregående opplæring i Troms jobber for å nå nasjonal målsetting om at ni av ti elever skal fullføre og bestå sin opplæring i 2030. I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt hvordan skoleeier og rektorer utøver ledelse av strategiarbeid i videregående opplæring for å nå målsettingen. Studien har et teoretisk rammeverk som omhandler fullføringsreformen, profesjonelle læringsfellesskap og metodikk ...
    • Gorilla: A study of young learners’ creative responses to a picturebook 

      Shrestha, Sabbu (Master thesis, 2025)
      Abstract Creativity is an important theme in English as a foreign language class. Different approaches are considered to nurture creativity in English in young learners. Many researchers have considered picturebooks to have immense potential to foster creativity in young learners, however, they have been underused for this purpose in primary school pupils. In this study, I have examined how a ...
    • Ethical Selection and Deselection of Literature: Teaching Sensitive Topics for Tolerance and Empathy in Norwegian Classrooms 

      Eriksen-Kjellmann, Wiggo (Master thesis, 2025)
      Forbud, fjerning og sensur av barne- og ungdomslitteratur har i økende grad blitt et tema for diskusjon de siste årene. I deler av den vestlige verden unngår eller velger lærere bort visse litterære verk som omhandler sensitive temaer, ofte av bekymring eller frykt for å krenke elever eller deres hjem. Den flere hundre år gamle debatten om hvorvidt elever bør utsettes for utfordrende tekster for å ...
    • Reading for Pleasure: Understanding Decline and Promoting Reading 

      Hill, Anette (Master thesis, 2025)
      Children’s and young people’s motivation to read has shown a declining trend over time. This master thesis explores, through a literature review, the benefits of reading enjoyment, the challenges associated with fostering reading motivation and proposes measures to enhance reading engagement among children and young adults. The aim is to develop a deeper understanding of how teachers can contribute ...
    • You don’t walk into a funeral and say: slay bestie, this is so Sigma!: Incorporating Gen Z slang in English lessons at a lower-secondary school 

      Olsen, Kima (Master thesis, 2025)
      Norwegian teenagers scores very high on English language proficiency, largely due to the extensive exposure they have to English though digital media and social interaction. This integration of language has led to use of informal linguistic forms, such as Generation Z (Gen Z) slang, in teens everyday communication. While the Norwegian English curriculum emphasizes language awareness and reflection, ...
    • Kritisk literacy i møte med kunstig intelligens 

      Sletten, Minna Othilie (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien bruker innholdsanalyse, utprøvende undervisning og elevintervju for å undersøke hvordan en undervisningspakke fra Tenk.faktisk.no om kunstig intelligens fungerer, sett i lys av teori om kritisk literacy. Tenk har som overordnet målsetting å styrke barn og unges kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Undervisningspakken «KI i klasserommet» har forskjellig innhold, ...
    • "Det er ikke bare om å vite, men om å faktisk forstå informasjonen, og KI kan veldig lett hjelpe deg å faktisk forstå det" 

      Hovind, Oddbjørn Solhaug; Steinli, Vegard (Master thesis, 2025)
      Masteroppgaven adresserer et forskningsgap ved å undersøke elevers oppfatninger og holdninger til bruk av kunstig intelligens (KI) i naturfag. Selv om det er økt teknologisk utvikling og forskning på KI, er det relativt lite empirisk forskning på brukeropplevelser og effekter av KI-verktøy i undervisning, spesielt fra et elevperspektiv. Det finnes et behov for mer kunnskap om hvordan elever oppfatter ...
    • Tiltak for elever som ikke har forventet leseprogresjon 

      Haslevang, Merethe (Master thesis, 2025)
      Formålet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke tiltak lærere bruker i møte med elever som ikke har forventet leseprogresjon, samt hvilke faktorer som oppleves som sentrale for å lykkes med intensiv leseopplæring i praksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, hvor virkeligheten forstås som noe som skapes i samspill mellom forsker og informanter. For å svare på ...
    • What about the body? Traces of embodied learning in introductory EFL coursebooks in teacher education 

      Henriksen, Linnea Brunes; Grabauskaite, Ausrine (Master thesis, 2025)
      Denne avhandlingen undersøker hvordan kroppslig læring (embodied learning) er inkludert i introduksjonsemner i engelskfaget i norske lærerutdanninger. Kroppslig læring fremmer en mer holistisk tilnærming til læring, og forener kropp og sinn i konstruksjonen av kunnskap; imidlertid er feltet fragmentert og lite utforsket i EFL-forskning. I vår studie utforsker vi hvordan pensumbøker inkluderer kroppen. ...
    • En liten dør i klasserommet 

      Haakonsen, Mia Marie (Master thesis, 2025)
      Sammendrag I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ...
    • Redesign av multimodale tekster i norskfaget 

      Figenschau, Victoria Isaksen (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative intervensjonsstudien undersøker hvordan redesign kan brukes som klasseromsmetode for å styrke elevenes kritisk literacy-ferdigheter i norskfaget. Kritisk literacy er en sentral del av norskfaget, en forutsetning for demokratisk deltakelse, og omhandler tekstkompetansen som kreves i møte med et stadig mer komplekst tekstsamfunn. Studien utforsker hvilken mening som uttrykkes i en ...
    • Fostering joy of writing through a narrative-driven video game: A study of Life is Strange in an L2 English classroom 

      Schønning, Sverre-Martin; Fløgum, Henrik (Master thesis, 2025)
      Skriving er ofte sett på som vanskelig og lite motiverende blant elever. Denne studien utforsker om ungdomsskoleelevers manglende motivasjon for skriving kan motarbeides ved bruk av dataspillet Life is Strange i en kreativ skriveoppgave. Studien baserer seg på intervju, spørreskjema og observasjoner gjort i en 9.klasse med 17 elever. Flere av de involverte elevene kjenner antydning til skriveglede ...
    • Decolonising English Education: Analysing the Representation of Colonial Relationships in Norwegian School English Textbooks. The Colonial Legacies: Exploring Their Continued Impact on the English Language Subject in Norwegian Schools 

      Ringen, Kaja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      This thesis aims to research how and if the colonial history and its aftereffects are reflected in English subject textbooks. The research is a qualitative case study of the Explore 7 My Book textbook. With the goal of making teachers and others working in education, more aware of their teaching material, considering the multicultural classroom of today, and the work needed for every pupil to feel ...
    • Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever. 

      Frantzen, Linda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven ...
    • «Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger 

      Heggås, Hanna Elisabeth; Fotland, Annelise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget. Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet ...
    • «Det hadde vært artig om vi kunne lest iblant, for da får man litt avkobling fra å bruke skjerm». En kvantitativ og kvalitativ studie om leselyst og holdninger til lesing på mellomtrinnet 

      Lund, Vårin Hillestad; Henriksen, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      I denne masteravhandlingen har vi undersøkt holdninger til lesing og leselyst på mellomtrinnet. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke holdninger har elever på mellomtrinnet til lesing og hva er elevenes tanker om hva som gir dem lyst til å lese? Bakgrunnen for denne forskningen begrunnes med våre praksiserfaringer om negative holdninger til lesing og lite leselyst blant elever ...
    • «Skraper den når den trekker seg tilbake også?» 

      Sørensen, Nora Straumbotn (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Isbre er et godt utgangspunkt for undervisning om bærekraft. Det er lite forskning på elevers oppfatning av isbre (Corrochano & Gómez-Gonçalves, 2019). Det fins likevel noe, Felzmann (2017) forsket på elevers oppfatning av isbre og istiden, og Francek (2013) skriver i sin studie blant annet om misoppfatninger om isbre. Det meste av litteraturen handler om klasseromsundervisning. Denne studien ...
    • Dialogbasert undervisning i samfunnsfag 

      Dahl, Cecilie Mannsverk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven tar for seg dialogbasert undervisning i samfunnsfag, spesielt er studien spisset inn mot oppøving av kritisk tenkning i dialogiske undervisningspraksiser. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg samfunnsfagslærere ved en ungdomsskole har jeg hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan forstår utvalgte samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet dialogbasert ...
    • Modellering i matematikk på 10.trinn 

      Romsdal, Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med forskningen var å undersøke hvordan lærere kan fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan kan lærere fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter? I denne forskningen har jeg som forsker vært aktiv deltaker i hele forskningsforløpet, og gjennomført et eget-designet undervisningsopplegg i modellering i matematikk. ...
    • Rollespill som undervisningsmetode i naturfag 

      Fagerheim, Eirin Martine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt undervisningsmetoden rollespill kan gi ungdomsskoleelever læringsvekst i emnet energi i naturfag. Rollespill var noe jeg hadde lite erfaring med som lærerstudent, og noe jeg hadde inntrykk av ble brukt mer i andre fag enn naturfag. Hovedpoengene bak rollespill som metode, er at deltakelse er en nødvendighet der elevene må engasjeres og uttrykke ...