Viser treff 141-160 av 433

    • Matematiske samtaler på førstetrinn 

      Hildonen, Malin Charlotte Lyngvær (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven i begynneropplæring er en kvalitativ flercasestudie som undersøker følgende problemstilling: «Hvordan fasiliterer to matematikklærere en matematisk samtale på førstetrinn?». Denne masteroppgaven har rettet fokus på hvordan to matematikklærere har planlagt og gjennomført en matematisk samtale med sine førsteklasser og hvorfor det er blitt fasilitert slik. Formålet med dette ...
    • "Men jeg må jo lære dem noe" Om å ha tillit til at elever kan konstruere kunnskap på egenhånd 

      Josefsen, Anja Kaldager; Danielsen, Hannah Maria (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan en lærer kan lede en produktiv matematisk helklassesamtale i etterkant av problemløsning. Vi undersøkte dette fra to vinkler: Hva som kunne hindre og hva som kunne fremme produktive samtaler. Teorien i oppgaven tar utgangspunkt i et konstruktivistisk læringssyn, og dreier seg om kommunikasjon i matematikk og problembasert undervisning. I tillegg ...
    • Forsknings- og utviklingsarbeid med mål om en førsteklasses skriveopplæring 

      Grimstad, Sandra Lind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven tematiserer en lærers utvikling av skriveopplæringen på første trinn. Skriving er en av fem grunnleggende ferdigheter, og har derfor stor betydning for videre utdanning og danning. Problemstillingen er: Hvordan utvikler en lærer sitt syn på skrive-opplæring i løpet av et FoU-arbeid om realisering av metoden oppdagende skriving? Jeg og én lærer har gjennomført et forsknings- ...
    • Utforskende matematikkundervisning i offentlig norsk skole sammenlignet med en internasjonal friskole 

      Høybakken, Elise Kristin Modell; Åsheim, June Strand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om forskjeller og likheter i matematikkundervisningen ved én internasjonal skole og to offentlige skoler. Fokuset er rettet mot utforskende arbeid, som er en interessant tematikk med tanke på i hvor stor grad Kunnskapsløftet 2020 inkluderer denne arbeidsformen. Vår problemstilling er: Hvordan arbeides det med utforskende aktiviteter i matematikkfaget i en utvalgt ...
    • Det matematiske klasserommet - Et sted elevene ser læreren jobbe, eller et sted for aktiv deltakelse? 

      Strand, Birgitte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på hva som kjennetegner en lærers interaksjoner i matematikk, og hvordan læreren begrunner bruken av disse. Formålet med studien har vært å undersøke hva en lærer sier og gjør for å fremme matematiske samtaler i helklassediskusjoner. Jeg ønsker å få en dypere innsikt i lærerens grep i samtalene, og hvordan læreren selv begrunner bruken av dem. Oppgavens ...
    • «Vi har jo lite kjennskap til samer ...» 

      Ruistuen, Hanne; Mikkelsen, Julie Pedersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå ...
    • “Det er liksom det første man tenker, kritisk tenkning = kildekritikk.” - En kvalitativ undersøkelse om tre samfunnsfaglæreres forståelse av hvordan de realiserer kritisk tenkning i egen undervisning 

      Olsen, Hanne; Ulriksen, Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Masteroppgaven belyser temaet kritisk tenkning i samfunnsfag, med fokus på hvordan lærere realiserer det i klasserommet. For å få et innblikk i hvordan lærere jobber med kritisk tenkning i klasserommet, har vi gjennomført en kvalitativ forskningsmetode. Vi gjennomførte tre individuelle intervjuer med samfunnsfaglærere som har jobbet eller jobber med samfunnsfag på 5-10.trinn. Ut fra svarene fra ...
    • Hvorfor sitte inne, når man kan være ute? 

      Bendiksen, Elise Mari; Skagtun, Ida Nyvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om bruk av uteskole på første trinn innenfor det matematiske temaet måling. Hensikten med studien var å bidra til å tette det vi etter hvert kom til å anse som et hull i forskningsfeltet, i tillegg til at vi ønsket å øke vår kompetanse på feltet. Målet med studien var å undersøke på hvilken måte uteskole kunne påvirke læringsprosessen til førsteklassinger tilknyttet ...
    • Matematikk, motivasjon og matlaging 

      Nyvold, Stina Berger (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Hensikten med studien var å finne ut hvordan man kan fremme elevers motivasjon i matematikk. Med utgangspunkt i motivasjonsteori planla jeg et undervisningsopplegg i måling av vekt der elevene skulle utforske og brukte kunnskapen sin om måling av vekt på skolekjøkkenet. Studiens problemstilling er: Hvordan kan elevenes motivasjon for matematikk fremmes gjennom et praktisk undervisningsopplegg i mat ...
    • «Det er mange spørsmål mange sitter igjen med, men aldri får svar på siden undervisningen er dårlig» En studie av ulike aspekter ved samfunnsfaglig seksualitetsundervisning 

      Bjørnsen, Taran Cecilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Problemstillingen og forskerspørsmålene for masteroppgaven er: «Seksualitetsundervisning i samfunnsfag gjennom grunnskolens periode: skiftende tematikk og relevans?» 1. Hvordan har innhold og fokus på seksualitetsundervisning i samfunnsfaglige læreplaner endret seg fra mønsterplanen 1974 til kunnskapsløftet 2020? 2. Hvordan vektlegger et utvalg lærere seksualitetsundervisningen i samfunnsfag? ...
    • Hvordan påvirkes elever og lærere av variert undervisning i naturfag? En kvalitativ studie av variert undervisning i naturfag på ungdomstrinnet 

      Odden, Nanna Leonora; Johnsen, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Flere trekker frem variert undervisning som et godt virkemiddel for å tilpasse opplæringen i klasserommet. Elever sier at de ønsker en mer variert undervisning, og at de tror dette kan gi økt motivasjon for å gå på skolen. Gjennom litteratursøk fant vi lite om hva variert undervisning er og hvordan det brukes i naturfag. Dette gjorde oss mer nysgjerrig på hvordan naturfagundervisningen på ungdomstrinnet ...
    • Matematiske samtaler ved hjelp av DragonBox skole 

      Monsen, Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreverket DragonBox skole kan støtte en lærer i gjennomføringen av matematiske samtaler. Dette ble gjennomført ved en begrenset analyse av læreverket med søkelys på matematiske samtaler. Deretter ble det gjennomført en kvalitativ case-studie. Empiri ble innsamlet ved å anvende metodene observasjon og intervju i en 3. klasse. Funnene viser at ...
    • Oppdagende skriving: En tilnærming til den første lese- og skriveopplæringa 

      Johansen, Ida Marie; Bjørnes, Sigrid Beate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I Rammeplan for grunnskolelærerutdanninga 1.-7. trinn blir utviklingsarbeid vektlagt i større grad enn tidligere (Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanning, trinn 1–7, 2016, § 2). Denne studien bygger videre på et dansk utviklingsprosjekt gjennomført av Korsgaard, Hannibal og Vitger (2011), som er presentert i boka Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen. I dette prosjektet viser de hvordan ...
    • Den grunnleggende tallforståelsen - En kvalitativ innholdsanalyse av vektleggingen av grunnleggende tallforståelse i gjeldende læreplan og tre lærerveiledninger tilknyttet matematikk på første trinn 

      Labahå, Marit (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I masteroppgaven undersøker jeg hvordan grunnleggende tallforståelse vektlegges i læreplanen og tre lærerveiledninger i matematikk tilknyttet første trinn. Studien undersøker om det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging. Det finnes lite forskning på området, derfor er formålet med studien å bidra med ny kunnskap på feltet. Jeg har undersøkt vektleggingen av tallforståelse ...
    • Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? 

      Hellenes, Fred Even (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ...
    • Å undervise om 22. juli - En kvantitativ og kvalitativ studie om hvordan lærere underviser om terrorhendelsen på ungdomstrinnet 

      Andreassen, Charlotte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Den nye læreplanen LK20 pålegger lærere å inkludere 22. juli i undervisningen. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere underviser om 22. juli i samfunnsfag på ungdomstrinnet etter innføringen av ny læreplan. Studien tar utgangspunkt i fire forskningsspørsmål: 1) Hvilken betydning har læreplanforankringen av 22. juli hatt for om lærere underviser mer om tematikken enn tidligere? 2) ...
    • Leselyst på 6. trinn 

      Langaas, Kristine Holten; Fredriksen, Cathrin Sjøveian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Vi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare ...
    • «Ja, eg trur nok foreldra er krumtappen» 

      Sommernes, Knut Olav (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Ein ønsker å gjere det ein vil på fritida – gjerne noko som ein meistrar og opplever glede ved å gjere. Mange lågt presterande lesarar opplever verken meistring eller glede ved å lese, og vel derfor bort lesing når dei ikkje må. Ved fråvære av lesing i sommarferien kan dei risikere å tape fleire månaders leseutvikling. Og å lese fordi ein har lyst til det er noko av det som utgjer den største ...
    • Ja takk, begge deler! En kvalitativ studie av hvilke erfaringer samfunnsfaglærere har med bruken av digitale og analoge lærebøker 

      Mathisen, Maria Casandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i samfunnsfag med bruk av digitale og analoge lærebøker? Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere sier om hvordan de bruker den digitale og analoge læreboka i faget, hvilke muligheter og utfordringer de opplever og eventuelt andre faktorer som ...
    • Holdninger til nynorsk som sidemål 

      Nilsen, Ina Elisabeth Berg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt holdningene til nynorsk som sidemål blant elever på 9. og 10. trinn i kyststrøkene i Finnmark. Problemstillingen min er: Hvordan kan norsklærere påvirke elevenes holdninger til nynorsk som sidemål? For å få svar på problemstillingen, har jeg brukt metodene spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju. Spørreundersøkelsen ble gjennomført med et utvalg ...