Viser treff 161-180 av 433

    • Kjerneelementet undring og utforsking i samfunnsfag, skal vi prate om det? 

      Strand, Markus; Isaksen, Rebekka T. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne kvalitative studien har vi forsket på hvordan kjerneelementet undring og utforsking blir brukt og forstått av et utvalg lærere og elever på ungdomstrinnet, med utgangspunkt i dialogbasert læring. Fagfornyelsen fra 2020 inkluderte kjerneelementer i alle fag som byggesteiner i de ulike fagene. I samfunnsfag er undring og utforsking en byggestein som skal prege undervisningen. Ettersom ...
    • Lærerens posisjonering i utforskende aktivitet 

      Kvilvang, Knut Arne; Simensen, Gerd-Mona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Vi har erfart at lærenes rolle i undersøkende undervisning er både spennende, men også utforende. Videre har vi sett at utforskende undervisning kan gi større engasjement hos elevene. Algebra kan oppleves abstrakt for mange elever og dermed lite virkelighetsnær for en elev i grunnskolen. Forskningsspørsmålet for denne masteroppgaven er følgende: «Hvilken betydning har lærerens posisjonering i ...
    • Undervises det om skeiv seksualitet og identitet i ungdomsskolen? Kvalitativ forsking av skeiv seksualitet og identitets inkludering i ungdomsskoler i Tromsø kommune 

      Vonka, Tonje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Over halvparten av elever ønsker mer undervisning om skeiv seksualitet og identitet i seksualitetsundervisningen, og skeive opplever ofte at undervisning om seksualitet og identitet ikke er tilpasset skeive. Forskning viser også at det er sterk sammenheng mellom mobbing, psykisk helse og seksuell legning i skolen. I tillegg synes både lærere og elever at det er for lite undervisning om seksualitet ...
    • Lek med matematisk tilnærming 

      Antonsen, Irene Mikalsen; Hjemly Hagensen, Hans-Oddvar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-24)
      I denne studien har vi forsket på lekens muligheter for matematisk tilnærming, og hvordan lærere i både barnehage og skole benytter den. Gjennom studien har vi benyttes oss av en kvalitativ forskning, med et sosiokulturelt vitenskapssyn og en fenomenologisk tilnærming. Vi har samlet inn våre data ved bruk av observasjon, etterfulgt av intervju med en kontaktlærer på første trinn, og en barnehagelærer ...
    • Hvordan gjøre artskunnskap spennende på skolen? En studie basert på et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helse 

      Dølvik, Jenny Haugland (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Denne studien søker å finne svar på forskningsspørsmålet: Hvordan kan innsamling av lokale arter til matlaging bidra til elevers artskunnskap? Studiens datamateriale er samlet inn i tilknytning til et undervisningsopplegg jeg har utviklet og gjennomført i to klasser på mellomtrinnet. Alt undervisningsmaterialet ligger som vedlegg under 12.1 hvis man ønsker å gjennomføre noe lignende. ...
    • Skal vi snakke om porno i skolen? 

      Reite, Andrea Kjekshus; Mardal, Ingri Elise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-12)
      Rapporter fra medietilsynets undersøkelser viser at andelen barn og unge som eksponeres for pornografisk innhold på nett øker. Elevene Redd Barna har snakket med opplever ikke undervisningen om pornografi som tilfredsstillende, og søker til internett for å innhente informasjon om tematikken (Berggrav, 2015; Berggrav 2020). Gjennom rapporten Barneliv bak, foran og i skjermen (NOU:3, 2021), kommer det ...
    • Girls and story-based videogames: an intervention in a 10th grade English class 

      Plener, Jonas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I denne masteroppgaven i engelsk didaktikk har jeg undersøkt hvordan en 10. klasse i en norsk ungdomsskole tenker om dataspill som måte å oppleve fortellinger på. Gjennom en nasjonal undersøkelse utført av Medietilsynet (2020) kom det fram at jenter i langt mindre grad enn gutter synes dataspill er god kilde for fortellinger. Data hentet fra denne undersøkelsen viser at 25% av jentene synes ...
    • Modell-lesere i nasjonale prøver i lesing: En analyse av de skjønnlitterære tekstene i nasjonale prøver for 5. og 8. trinn i perioden 2008 til 2021. 

      Solberg Johansen, Marthe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-24)
      Temaet for dette masterprosjektet er de skjønnlitterære tekstene i nasjonale prøver i lesing for 5. og 8. trinn i perioden 2008 til 2021. Oppgavens overordnede målsetting er å beskrive modell-lesere i de nasjonale prøvene i lesing, og på bakgrunn av funnene ønsker jeg å reflektere over hvilke former for leseglede det inviteres til i prøvene. Mitt metodiske utgangspunkt er tekstanalyse, og ...
    • Kritisk blikk på politisk reklame En kvalitativ studie om hvilken rolle politisk reklame kan ha i arbeid med kritisk literacy i ungdomsskolen 

      Lockert, Maja Sandvik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-18)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilken rolle politisk reklame kan ha i arbeid med kritisk literacy i ungdomsskolen. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre ulike diskursordener; en juridisk diskursorden, en politisk-retorisk diskursorden og en elevdiskursorden. Studien baserer seg på et datamateriale bestående av sentrale plandokumenter tilknyttet læreplanverket, ...
    • Reading for Intercultural Competence in English Textbooks for EFL learners 

      Isaksen, Amelie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Stories and their narratives surround us and penetrate our everyday lives. We use them to make sense of and to navigate the world around us, to communicate and to learn, but if the stories we use to educate and communicate are based on stereotypes and prejudice they can impair our ability to communicate appropriately with people who have different mindsets and communication patterns. This study ...
    • The Potential for Empathy Learning through Video Games 

      Gerhardsen, Ådne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This thesis has looked at the potential for empathy-learning and exploration of ethical issues through the use of narrative video games in education. Video games is a relatively modern medium that is unique in the sense of the level of interaction, player-agency and engagement it has the potential to produce. Video games can be used as story-telling devices within education, along the lines of ...
    • Assessment for learning using digital tools in the English subject 

      Knustad, Odd-Arild; Robertsen, Birgitte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne studien undersøker hvordan vurdering for læring kan bidra til livslang læring i ved bruk av digitale verktøy i engelskfaget på ungdomsskolen. Motivasjonen for denne studien har vært å tilegne seg mer kunnskap om begrepet vurdering for læring og hvordan digitale verktøy kan støtte om begrepet. Til dette formålet har vi formulert følgende problemstilling: Hvordan kan vurdering for læring bidra ...
    • En komparativ case studie av elevers muntlig og skriftlig uttrykte matematiske kompetanse 

      Bjørnerem, Albert Seeger (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I dette forskningsprosjektet ble ungdomsskoleelevers (9. og 10. trinn) uttrykte matematiske kompetanse innenfor emnet funksjonslære undersøkt. Studien sammenlignet skriftlig og muntlig uttrykt matematisk kompetanse blant 12 elever i forbindelse med et undersøkende undervisningsforløp. Vurdering av deltakernes muntlig uttrykt matematiske kompetanse var basert på muntlige innspill som kom til ...
    • «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» 

      Gåsland, Johanne; Eidset, Frida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Formålet med denne studien er å gi en innsikt i hvordan et utvalg elever, som har valgt å få opplæring i samisk på ungdomstrinnet, reflekterer over deres språklige og kulturelle identitet, og hvilke erfaringer de har omkring dette fra egen skolegang. Forskningsspørsmålene dreier seg rundt hvilke refleksjoner elevene har omkring forholdet mellom språk og identitet, hvilke refleksjoner elever ...
    • "Samvittigheten hans plager ham" 

      Aasen, Ingrid Lene; Gravelsæter, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt høytlesning av kognitivt utfordrende bildebøker for å engasjere elever med norsk som andrespråk til å være språklig aktive i undervisningen. Tidligere forskning viser at andrespråkselevene ofte utsettes for både et forenklet språk og faglig innhold i skolen, og hevder at undervisningen bør gi elevene mer komplekse faglige og språklige utfordringer (Daugaard ...
    • Meningsfull skriveopplæring i norskfaget. En kvalitativ studie om elever på ungdomstrinnet sitt perspektiv på meningsfull skriveopplæring og hvordan man kan gjøre skriveopplæringen meningsfull for elever på ungdomstrinnet. 

      Opgård, Bjørn Erik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Formålet med denne studien var å finne en måte man som norsklærer kan gi elevene en skriveopplæring de opplever som meningsfull. Dette for at læreplanen etter de siste endringene i 2020 nå krever at elevene får oppleve det. For å nå målet ble følgende problemstilling brukt: Hvordan kan vi gjøre skriveopplæringen i norskfaget meningsfull for elevene på ungdomstrinnet? En av forskjellene på denne og ...
    • Flyt i et Thinking Classroom 

      Henriksen, Preben Bjørkås (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen ...
    • Video games in the English subject: An exploration of video games for teaching about narratives 

      Pedersen, Jonas Mikal; Birkeland, Tobias Håkon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This study looks at video games as a way of teaching about narratives in English. More specifically, this study is going to answer to what extent What Remains of Edith Finch is a suitable video game for teaching about narrative perspectives in the English subject, and to what extent Thomas Was Alone is a suitable video game for teaching about character archetypes in the English subject. In addition, ...
    • Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk 

      Gleditsch, Gabriel; Sønvisen, Hanna Eline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, ...
    • Veien fra stor til liten tavle - en komparativ casestudie om lærerens tilrettelegging for matematisk kommunikasjon, samt bruk av tusjtavler for å øke elevaktiviteten. 

      Hagen, Heidi; Sørum, Ina Margrethe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Sammendrag I vår masteroppgave er fokus på den matematiske kommunikasjonen mellom lærer og elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan læreren legger opp til kommunikasjon i klasserommet. Samtidig ønsket vi å se på om tusjtavlene kunne være et verktøy for å øke elevaktiviteten. Problemstillingen vår er: “Hvordan legger læreren opp til matematisk kommunikasjon og hvordan kan tusjtavlene ...