Viser treff 21-40 av 466

    • Norsk som estetisk fag En læreverksanalyse av elevoppgaver i læreverket Salto for 5. trinn for å utforske norskfagets estetiske mulighetsrom 

      Pelkonen, Kristiina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
      Utdanningspolitikken og Fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017) legger stor vekt på estetiske læringsprosesser og metoder som en integrert del av elevenes dybdelæring, og for å støtte deres kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle utvikling gjennom skapende og kreative aktiviteter. Imidlertid reflekterer ikke kompetansemålene i norsk etter 7. trinn denne vektleggingen av estetiske arbeidsmetoder ...
    • Lærernes arbeid med elevenes motivasjon i kroppsøving; En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen 

      Werven, Andreas Skaugen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med forskningsprosjektet har vært å skaffe et innblikk i hvordan seks ulike kroppsøvingslærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen. For å samle inn data har forskningsprosjektet hatt en kvalitativ tilnærming og det har blitt gjennomført seks semi-strukturerte intervju. Dataene som intervjuene genererte ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Videre har ...
    • «Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft» 

      Jensen, Kathrine Håkonsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-09)
      Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien ...
    • Fra tradisjonell til utforskende tilnærming 

      Michelsen, Kristine Solem (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
      Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie som har som mål å utforske hvordan lærernes holdninger og oppfatninger endrer seg gjennom deltakelse i et utviklingsprosjekt. For å gjennomføre denne studien, ble jeg en del av SUM-prosjektet, hvor jeg fikk tilgang til datamateriale som var samlet inn fra lærerne som deltok i prosjektet. Dette datamaterialet besto av spørreskjemaer før ...
    • Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen 

      Lyngstad, John (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-31)
      I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. ...
    • Bærekraftig utvikling i harmoni og konflikt En kritisk diskursanalyse av utvalgte samfunnsfagbøker på 8-10.trinn 

      Jensen, Daniel René (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
      Oppgaven hadde som hovedanliggende å identifisere hvilke diskurser for bærekraftig utvikling er hegemonisk i samfunnsfagslærebøker for 8-10 trinn? Oppgaven bygger på det diskursive arbeid til Pedersen (2021) som viser at med utgangspunkt i den overordnede delen og fagplan for samfunnsfag og naturfag har grønn vekst diskurs den mest fremtreden rollen. Diskursene grønn vekst, nedvekst og rettferdighet ...
    • Lek på barns egne premisser? En studie av lek i norskfagets begynneropplæring 

      Ittelin, Ingvild Rushfeldt; Wille, Julie Solbakken (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Lek har gjennom historien hatt en sentral plass i den norske skolen, men graden av vektlegging har variert over tid. Med de nye læreplanene (LK20) har leken fått en mer framtredende posisjon sammenlignet med tidligere læreplaner som for eksempel LK06. Imidlertid har lek og lekbasert tilnærming vært et underbelyst tema i masteremnet norsk. Våre observasjoner, i tillegg til egne erfaringer ...
    • "å lese bok er som en ferie i hodet mitt" 

      Fagerheim, Linn Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om hvordan aktiv elevmedvirkning i design og bruk av en lesekrok kan påvirke elevenes leselyst. Målet med studien er å undersøke om leselysten til en 3.klasse ble påvirket ved at de aktivt fikk delta i design og bruk av en lesekrok under lesestunden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: På hvilken måte kan aktiv elevmedvirkning i design av ...
    • The English teacher in the Sámi speaking classroom 

      Meli, Anna Lovise Nymo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      This master's thesis explores the multilingual teaching situation as seen in Norway’s northernmost county Finnmark, with a special focus on Sámi-speaking classrooms. The study aims to investigate how English teachers consider their bilingual Sámi-Norwegian students' backgrounds in their teaching, and what challenges they face. The study is based on qualitative interviews with four English teachers ...
    • Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk 

      Henriksen, Birgitte Alice; Yri, Anna Dorthea Yri (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ...
    • "Hvorfor skal vi lære dette?" En kvalitativ studie av matematikklæreres erfaring om bruk av relevans 

      Fossmo, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Masteroppgavens tema er læreres erfaring med relevans. Besvarelsens formål er å få innsikt i hvordan lærere forstår relevans og hvilke erfaringer de har med å skape relevans. I tillegg studerer jeg utfordringer lærerne mener relevans kan by på, og hvordan lærere kan respondere når elever uttrykker opplevelsen av manglende relevans. Problemstillingen er "Hva tenker lærere om bruk av relevans i ...
    • Problemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeid 

      Lauritsen, Ingrid Kristine Liland (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og ...
    • Implementering av det tenkende klasserommet - En casestudie om virkninger implementering av det tenkende klasserommet kan få på 

      Mikalsen, Vanessa Bauer; Endresen, Chris-Thore (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteren tar for seg implementeringen av undervisningsmetoden «å bygge tenkende klasserom i matematikk» av Peter Liljedahl (2023), og hvordan denne påvirker kommunikasjonsmønstrene i en klasse på småtrinnet og ungdomstrinnet. Bakgrunnen for oppgaven vår er basert på LK20, og dens økte fokus på samarbeid og kommunikasjon. Videre ønsker vi å få et mer nyansert bilde av metoden, da den spesielt ...
    • Med blikk på inkludering: Samtaletrekk og læringsmuligheter i den matematiske samtalen 

      Midttun, Tonje Pettersen; Westermoen, Bente Nistad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Sammendrag Vårt fokus i masteroppgaven er hvordan læreres bruk av samtaletrekk i matematikksamtalen kan bidra til læringsmuligheter for alle. Vi ser på hva som kjennetegner elevenes læringsmuligheter og undersøker elevenes opplevelse av å være inkludert i matematikksamtalen når samtaletrekk benyttes. I det teoretiske rammeverket presenterer vi teori om matematiske samtaler og samtaletrekk, samt ...
    • GenAI in the English subject – from the pupils’ perspective. A mixed method study on pupils’ actual and wanted use of generative artificial intelligence in the English subject 

      Ingerøyen, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      This Master’s thesis aims to explore how pupils use generative artificial intelligence (GenAI) in the English subject and how pupils would like to use the technology in the future. This research objective was based on the lack of research into both the pupils’ perspectives on using GenAI, as well as subject-specific research on the use of the technology. The thesis is based on the findings ...
    • «Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPad 

      Holst, Marianne Jentoft; Waltenberg, Indianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte ...
    • Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning 

      Kornør, Daniel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling: Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i ...
    • "Jeg fikk et annet svar, jeg tenkte at ..." En kvalitativ casestudie om hvordan tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelse 

      Foshaug, Hedda Marie; Martnes, Silje Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utviklingen av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet. For å få innsikt i dette, har vi gjennomført en kvalitativ casestudie over en periode på seks uker. Vi tok videoopptak av seks undervisningsøkter med tallsnakk, samt gjennomførte oppgavebaserte intervjuer med elevene i forkant og etterkant ...
    • Hvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet 

      Mathisen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger: «Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?». For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført ...
    • Ivaretar læreverk i matematikk fagfornyelsens kjerneelement om utforsking og problemløsning? 

      Opdahl, Malen Nyheim; Johannessen, Synne Øien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk setter vi søkelyset på oppgavene i to godt etablerte læreverk for sjette trinn i matematikk i Norge. Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut om to av de mest kjente læreverkene i Norge har utformet lærebøker for 6. trinn som legger til rette for utforsking og problemløsing, som er ett av fagfornyelsens kjerneelement. For å svare på dette ...