Viser treff 81-100 av 433

    • «Teksten sa mye mer enn det stod, på en måte» 

      Mikalsen, Anita Ihlang; Killi, Ingeborg Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan fire utvalgte ungdomsskoleelever viser litterær kompetanse og engasjement i møte med en kognitivt utfordrende bildebok. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie, basert på elevers lesninger av bildeboka Dragen (Dahle & Nyhus, 2018). Vi støtter oss til Torell (2001, s. 377-378) sitt begrep om litterær kompetanse, som en kombinasjon av analytiske ...
    • Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks 

      Kaarby, Hanna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ...
    • Kognitive krav i norske læreverk 

      Jensberg, Inger-Ann (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte ...
    • Young film critics 

      Seljeseth, Even Torbergsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This thesis explores whether teaching a group of 9th grade pupils basic film-related theory and vocabulary has any impact on their written reflections about films. The thesis question is “Does pupil reflection of visual narratives evolve with short-term teaching?”. To answer this question, I initiated a qualitative intervention in a classroom, where I conducted three lessons about various ...
    • Leselyst på 7. trinn - Estetisk arbeid med en ungdomsroman 

      Johansen, Adrian Skogli; Nilsen, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har vi undersøkt et utvalg av elever på 7. trinn sin leselyst og prøvd å påvirke leselysten positivt. For å gjøre dette tok vi i bruk lesson study, og gjennomførte lesson study-syklusen for å skape et undervisningsopplegg som vi gjennomførte i to ulike klasser på 7. trinn. Undervisningsopplegget er en introduksjon til ungdomsromanen Den sommeren pappa ble homo av Endre ...
    • I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway 

      Fagerås Hansen, Frode; Schløpke, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ...
    • ''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella'' 

      Karlsen, Karl Martin Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de ...
    • En surveyundersøkelse av elevers motivasjon i utforskende matematikkundervisning 

      Lien, Jørgen Iversen; Crogh, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteravhandlingen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med formål om å undersøke om det er sammenheng mellom elevers opplevelse av egen motivasjon og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning. I tillegg undersøkte også studien forskningsspørsmål som er relevante for studiens formål. Det teoretiske rammeverket og operasjonaliseringen av variablene som inngår i studien er ...
    • Et rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøker 

      Harlund, Sander; Reppen Samuelsen, Magnus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist (2007) for å se på grad av matematisk kreativitet ...
    • What Even is Oracy? 

      Mauset, Malin; Teisnes, Agnes Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how oracy and communicative competence is present in a selection of Year 4 textbooks from the English subject. The motivation for this study was to gain greater knowledge about evaluating and choosing learning materials in relation to oracy. Our research question is as follows: How are pupils in early primary education introduced to oracy through English subject textbooks, ...
    • En kvantitativ- og kvalitativ analyse av undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching 

      Eggen, Silje Førstemann Nilsen; Nikolaisen, Fredrik Johan (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en studie som benytter seg av kvantitative og kvalitative metoder. Studien dreier seg om undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching, og undersøker effekten av undervisningsmetoden på en 7.klasse. Problemstillingen er Hvilken effekt og påvirkning har Just-in-Time Teaching på en 7.klasse i matematikk? Og det har i tillegg blitt anvendt to forskningsspørsmål for å besvare denne ...
    • Tenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroom 

      Hurlen, Sirianna; Bøyum, Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Forskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning ...
    • "Jeg leser bare på mobilen min" 

      Moss Larsen, Magnus; Christensen, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har et søkelys rettet mot ungdomsskoleelevers lesevaner, holdninger til lesing og leseforståelse på skjerm og papir. Problemstillingen som har vært utgangspunktet for prosjektet er følgende: Hvilket lesemedium foretrekker elever på ungdomstrinnet, og hvilke sammenhenger har det med lesemotivasjonen og leseforståelsen deres? Som en operasjonalisering av problemstillingen for å ...
    • Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs 

      Hansen, Simon Christoffer Moi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning ...
    • «Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk 

      Fredeng, Marit (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk? For å besvare ...
    • Hva nå hvis vi spurte lærerne: «Hva legger dere merke til?» Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undring; hva nå hvis noe så lite som invitasjon til å observere, etterfulgt av å felles reflektere, utvikler en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning? 

      Hetty, Ine Chatrin Halfdansen; Hansen, Pål Harald (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Intensjonen med forskningen var å undersøke hvordan observasjon av undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler, ville kunne fungere som en støtte for utvikling av en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan vil en gruppe lærere som observerer undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler ...
    • Hvordan få frem og respondere på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som del av formativ vurdering? 

      Karlsen, Erlend Peder (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Mastergradsoppgaven fokuserer på hvordan matematikklærere får frem og responderer på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som en del av formativ vurdering. Studiens hensikt er å undersøke hvilke strategier lærere benytter seg av for å få innsikt i elevenes forståelse i matematiske samtaler, og hvordan dette kan sees på som formativ vurdering. I tillegg undersøker jeg hva matematikklærere tenker ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Stillelesing på ungdomstrinnet 

      Pleym, Ane Therese; Storvoll Steinkjær, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Stillelesing er en arbeidsmetode med lang tradisjon i skolen. Samtidig er det gjort relativt lite forskning på dette feltet i norsk sammenheng. Hensikten med denne studien er å undersøke hva et utvalg på ni elever og tre lærere på ungdomstrinnet gjør under stille leseøkter, og hvilke forventninger de har til utbyttet av stillelesing. Med utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming søker vi svar på ...
    • "Etter jeg fant ut at nynorsk var for bondelandet, ble jeg litt mer motivert": En kvalitativ studie av elevers refleksjoner etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk 

      Jensen, Trude Margrete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven gjør jeg en kvalitativ studie av holdninger og refleksjoner til nynorsk som sidemål blant et utvalg 10. klasseelever fra en distriktskole i Troms. Problemstillingen i oppgaven er: «Hvilke refleksjoner har elevene til nynorsk som sidemål etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk?». Formålet med studien er å komme fram til hvordan læreren kan bidra til at nynorsk ...