Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovdenak, Sylvi Stenersen
dc.contributor.authorRisør, Torsten
dc.date.accessioned2016-02-24T13:45:00Z
dc.date.available2016-02-24T13:45:00Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractArtikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en integrasjonsorientert kunnskapskode blir fremhevet. Denne koden stimulerer til meningsfulle sammenhenger mellom ulike læringsarenaer. Evalueringen av revisjonsprosessen som blant annet bygger på en kvalitativ undersøkelse blant legestudenter, viser at studieplanens hovedprinsipper om fagintegrering, problemorientering, praksisorientering og studentorientering synes å være ivaretatt. Funnene sammenlignes med legestudenters opplevelse av den tidligere studieplanen der viktige forskjeller blir påvist.en_US
dc.description.abstractThe present paper analyses the revised medical program at the University of Tromsø. Focus is on the concept of professionalism. In this respect, two different pedagogic codes are discussed: a collection code and an integrated code. The authors argue that an integrated code is preferable, as it includes the concepts of coherence and phronesis, and focuses on a meaningful relationship to professional practice. The evaluation of the program also includes a qualitative study among medical students which shows how the main principles of the program are operationalized, based on a) integration of different subjects, b) problemsolving, c) practical teaching and learning in different pedagogic settings, and d) caring about students’ learning. The findings are compared to students’ experiences with the previous program, and shows important differences between the two.en_US
dc.identifier.citationUNIPED 2015(3):213-228en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1266956
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8551
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8119
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectlegeutdanningen_US
dc.subjectprofesjonaliteten_US
dc.subjectstudieplananalyseen_US
dc.subjectkunnskapskoder og kunnskapsformeren_US
dc.subjectmeningsfull læringen_US
dc.subjectstudentperspektiven_US
dc.subjectstudy program analysisen_US
dc.subjectmedical educationen_US
dc.subjectprofessionalismen_US
dc.subjectpedagogic codes and forms of knowledgeen_US
dc.subjectmeaningful learningen_US
dc.subjectstudents’ perspectivesen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleProfesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universiteten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel