Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Hanne Kirsten
dc.date.accessioned2016-03-09T13:15:02Z
dc.date.available2016-03-09T13:15:02Z
dc.date.issued2015-10-22
dc.description.abstractThis article is concerned with how preschool teachers position themselves as staff-leaders, giving various kinds of agency positions to both themselves and their staff members in narratives from kindergartens. The study takes a narrative perspective using a dialogical and performance analysis strategy in analyzing short texts about situations and events in kindergartens, written for the purpose of training counselling dialogues in an educational setting. The analyzing process resulted in a number of constructed main categories within each group: the preschool teachers as leaders, and the staff members who are challenging their leadership.en_US
dc.description.abstractArtikkelen handler om hvordan barnehagelærere posisjonerer seg som ledere for personalet, gjennom tildeling av aktørstatuser til seg selv og medarbeidere i fortellinger fra barnehagen. Arbeidet har en narrativ tilnærming, der det anvendes en dialogisk og performativ analyse på korte tekster om situasjoner og hendelser i barnehagen, skrevet som utgangspunkt for veiledningsøvelser i en opplæringssammenheng. Analysen fører frem til et antall konstruerte hovedkategorier innenfor hver gruppe: barnehagelærere som ledere for personalet, og medarbeidere som utfordrer lederskapet deres.en_US
dc.descriptionPublished version also available at <a href=https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1205>https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1205</a>en_US
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning 2015, 11(8)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1283054
dc.identifier.doi10.7577/nbf.1205
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8809
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8383
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectaktørposisjonen_US
dc.subjectdialogisk-performativ analyseen_US
dc.subjectlederskapen_US
dc.subjectnarrativen_US
dc.subjectagency positionen_US
dc.subjectdialogical/performance analysisen_US
dc.subjectleadershipen_US
dc.subjectnarrativeen_US
dc.titleKonstruksjoner av lederskap i barnehagenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel