Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkaalvik, Mari Wolff
dc.contributor.authorAronsen, Mari Henriette Tande
dc.date.accessioned2016-05-19T08:39:46Z
dc.date.available2016-05-19T08:39:46Z
dc.date.issued2014-05-07
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å måle sykepleierstudenters erfaringer og synspunkter på det kliniske læringsmiljøet og veiledningsrelasjonen i spesialisthelsetjenesten innenfor praksisstudier i henholdsvis medisinske og kirurgiske avdelinger. Det er gjort en tverrsnittstudie av sykepleierstudenters opplevelse av veiledning i klinisk praksis. Studien tar utgangspunkt i en spørreskjemabasert undersøkelse (CLES+T) som pågår blant alle sykepleierstudenter som er i praksis ved et større norsk sykehus. Statistiske analyser ble utført ved hjelp av dataverktøyet SPSS, versjon 21. Av de totalt 275 studentene som hadde praksis ved det aktuelle sykehuset i studieåret 2012/2013, besvarte 110 studenter spørreskjemaet, noe som gir en svarprosent på 40 %. 76,4 % av respondentene i studien var helt eller delvis enig i at avdelingen hadde et godt læringsmiljø, 9,1 % var verken enig eller uenig, og 14,5 % var helt eller delvis uenig i denne påstanden. Det var signifikant sammenheng mellom forekomst av veiledning, innholdet i veiledningsrelasjonen og opplevelse av læringsmiljøet (p=0,01). At pasientene mottok individuell pleie og omsorg og at avdelingens sykepleiefilosofi/ grunnlagstenkning var klart definert, var av stor betydning for en positiv opplevelse av læringsmiljøet. Det er viktig at disse funnene tilbakeføres til de aktuelle avdelingene for å forbedre og videreføre det viktige arbeidet innen klinisk læringsmiljø. Det er viktig å videreføre arbeidet med spørreskjemaundersøkelsen for å få tilgang på et større utvalg av sykepleierstudenters evaluering av læringsmiljøet. Det vil være aktuelt å gjøre intervju med et representativt utvalg for å få større innsikt i evalueringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9174
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8733
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3960en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800en_US
dc.titleÅ lære i praksis. Veiledningens betydning for opplevelse av det kliniske læringsmiljøet - en evalueringsstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)