Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStjernstrøm, Else
dc.contributor.authorJohansen, Heidi-Beate Skøyen
dc.date.accessioned2016-05-19T09:18:24Z
dc.date.available2016-05-19T09:18:24Z
dc.date.issued2015-05-09
dc.description.abstractOm å lede utvikling, implementering og forankring av lærende- og utviklingsfremmende nettverksarbeid med elevråd i barne-skolen. Temaet og utviklingsarbeidet ligger innenfor sosial kompetanse og de fem ferdighetene ansvarlighet, empati, samarbeid, selvhevdelse og selvkontroll. Min forskningsinteresse er knyttet opp til prosessen med å utvikle og forankre arbeidet i et elevrådsnettverk som jeg er leder for. Utgangspunktet for denne forskningen er et utviklings-arbeid i nettverk med elever på barnetrinnet. I 2008 søkte våre fem samarbeidende nettverksskoler om igangsettelse av et stort felles prosjekt gjennom Kunnskapsløftet - "fra ord til handling". I fellesskap skulle vi blant annet utvikle en sosial plan for systematisk arbeid med sosial kompetanse. Vi arbeidet i nettverk både på ansatte- og elevnivå. Vi hadde et ønske om å styrke ledergruppa sin deltakelse i prosjektet for å kunne samarbeide og følge opp på det praktisk-metodiske feltet. Vi var samarbeidspartnere i dialogmøter med ledere, lærere, elever og foreldre for felles å utvikle en god sosial plan for skolene. Vi ville at elevråds-elevene i nettverket skulle medvirke i denne utviklingsprosessen. De skulle få prøve ut ulike metoder og oppdrag, bli hørt og gi sine meninger i forhold til utvalgte spørsmål og temaer. Arbeidet var basert på erfaringsdeling og konkrete tilnærmingsformer i forhold til sosial plan og spesielt de fem utvalgte ferdighetene innenfor sosial kompetanse. Arbeidet med sosial kompetanse i elevrådsnettverket har fortsatt siden prosjekt-avslutningen våren 2010. Jeg er og har vært leder i implementeringen og nå i forankringen av dette nettverksarbeidet. Tittelen på oppgaven "....dokker lærera kan bare stå der bak væggen der borte og styre med lyd og lys og sånt...." var et svar jeg fikk da jeg spurte hva jeg skulle bidra med på en elevsamling med ca. 150 elever som elevrådet selv skulle lede. Denne litt morsomme elevuttalelsen ga meg bekreftelse på elevenes egne ønsker om og selvstendig få lære- og/eller lede ved hjelp av egne drivkrefter. Den ga meg også motivasjon til og et ønske om å få kartlegge og i større grad forstå utvikling og læring av sosial kompetanse i vårt elevrådsnettverk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9180
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8739
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectPed-3902 Masteroppgave i utdanningsledelseen_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectnettverk i barneskolenen_US
dc.subjectdemokratien_US
dc.subjectverdsettende ledelseen_US
dc.subjectsosiale ferdigheteren_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectrollespillen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"....dokker lærera kan bare stå der bak væggen der borte og styre med lyd og lys og sånt....". Om å lede utvikling, implementering og forankring av lærende- og utviklingsfremmende nettverksarbeid med elevråd i barneskolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)