Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteensen, Jette
dc.contributor.authorHætta, Kai Ante
dc.date.accessioned2015-09-17T05:08:00Z
dc.date.accessioned2016-05-20T09:48:42Z
dc.date.available2016-05-20T09:48:42Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom elevsvarene og matematikkskår i TIMSS for elever på 4.trinn i Norge. I dette arbeidet har jeg brukt de statistiske metodene; prinsipal minste kvadraters metode (PLS), korrelasjonsanalyser, prinsipal komponent analyse (PCA), kovariansanalyse og multippel lineær regresjon. Flere spørsmålsvariabler hadde sammenheng med matematikkskår og av disse ble syv spørsmålsvariabler identifisert som viktige variabler; antall bøker i hjemmet og en holdning om at matematikk er vanskeligere for meg enn for andre var sterkest assosiert med matematikkskår. De andre faktorene var i følgende rekkefølge; trygghet på skolen, baksnakking, bruk av PC andre steder enn hjemme eller på skolen, god til problemløsning og norsk språk hjemme. Resultatet viser at sosioøkonomiske faktorer påvirker læringspotensialet hos elevene, og kan i liten grad styres av lærer og skole, men mer av samfunnet. Studiet identifiserer også viktige faktorer som ikke er like sterkt bundet til hjemmeforhold, og som lærer og skole kan vektlegge i sitt profesjonsfaglige arbeid. Elevenes holdninger til matematikk kan bearbeides fra første skoleår, og utvikling av gode klassemiljø med forebygging mot mobbing er viktige elementer. Resultatene synliggjør dermed flere faktorer som lærer og skole kan påvirke for å heve elevpresentasjoner og læringspotensialet i matematikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9216
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8774
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleFaktorer med betydning for matematikkprestasjoner på 4. trinn. En kvantitativ analyse av data fra TIMSS.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)