dc.contributor.advisor | Martinussen, Monica | |
dc.contributor.author | Fevang, Monica | |
dc.date.accessioned | 2015-06-27T05:07:22Z | |
dc.date.accessioned | 2016-06-01T11:50:10Z | |
dc.date.available | 2016-06-01T11:50:10Z | |
dc.date.issued | 2015-06-01 | |
dc.description.abstract | Skolen er pliktig til å jobbe for et godt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring hos elevene. I dag er det 15- 20 % av norske ungdommer som har psykiske plager og lidelser. Dette kan være risikofaktorer for dårlige skoleprestasjoner og mistrivsel noe som igjen kan føre til at ungdommen marginaliseres i kunnskapssamfunnet. Formålet med denne masteroppgaven var å se på hvilke sammenhenger det var mellom elevenes psykiske helse, og henholdsvis skoleprestasjoner og trivsel. Det ble også undersøkt om demografiske variabler, stressfulle hendelser i tillegg til psykisk helse-variabler kan predikere skoleprestasjoner og trivsel? Utvalget bestod av ungdomsskoleelever (N = 158) i en mindre kystkommune i Nord- Norge. Innsamlingen av data ble gjort ved hjelp av et elektronisk spørreskjema, og analysene av data ble gjort i SPSS. Det var signifikante sammenhenger mellom de fleste skalaene som målte psykisk helseplager (SDQ-Nor) og selvrapporterte totalkarakterer (r mellom -.16 og -.34). Den sterkeste sammenhengen var mellom skalaen som målte hyperaktivitet og totalkarakterer. Det var også signifikante sammenhenger mellom psykiske helseplager og skoletrivsel. Den sterkeste korrelasjonen var mellom totalskåren på SDQ-Nor og trivsel (r = -.59**). Hierarkisk regresjonsanalyse ble brukt for å predikere skoleprestasjoner og trivsel. Totalkarakteren ble predikert av demografiske variabler og psykiske helsevariabler (R2 = .16), mens trivsel ble predikert av demografiske variabler, livshendelser og psykisk helsevariabler (R2 = .42). Resultatene gav støtte til at det var en sammenheng mellom psykiske helseplager og hvordan elevene presterte og trivdes på skolen.
Nøkkelord: psykisk helse, hyperaktivitet, skoleprestasjoner, skoletrivsel, barnevern | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9283 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8842 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3980 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en_US |
dc.subject | psykisk helse | en_US |
dc.subject | skoleprestasjoner | en_US |
dc.subject | skoletrivsel | en_US |
dc.subject | barnevern | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Sociology: 220 | en_US |
dc.title | Skoleprestasjoner og trivsel: en spørreundersøkelse blant elever i ungdomskolen. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |