dc.contributor.advisor | Gjerde, Willy | |
dc.contributor.author | Apeland, Mariell Bertelsen | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T13:50:29Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T13:50:29Z | |
dc.date.issued | 2016-05-31 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er aktiv læring i samfunnsfaget. Ludvigsen m.fl skriver i NOU 2015:8 Framtidens skole at opplæringen skal ”bidra til å utvikle elevenes kunnskap og kompetanse slik at de kan bli aktive deltakere i et stadig mer kunnskapsintensivt samfunn” (NOU 2015). Studiens hensikt er å bidra til kunnskap om hvorvidt aktiv læring i samfunnsfag kan bidra til å gjøre elevene klar til å gå ut i samfunnet, gjennom å øke motivasjonen og begrepsforståelsen deres i samfunnsfag. Hypotesen for studien har derfor vært; Aktiv læring – en påvirker for motivasjon og begrepsforståelse i samfunnsfag. Gjennom relevant teori innenfor aktiv læring, begrepslæring og motivasjon samt empiri søker studien å utforske denne hypotesen.
Det har blitt valgt en kvalitativ tilnærming for å kunne gi nyanserte og utfyllende svar på hypotesen. Utvalget av informanter har bestått av fire elever og en lærer i en samfunnsfagklasse ved en videregående skole i Troms. Intervjuene har tatt utgangspunkt i en semi-strukturert intervjuguide.
Det teoretiske rammeverket og det empiriske materialet viser at elevene opplever at aktiv læring kan være med å påvirke motivasjonen og begrepsforståelsen deres i samfunnsfag. Selvbestemmelsesteori har blitt valgt som motivasjonsteori og empirien viser at ved å benytte seg av aktiv læring i undervisningen føler elevene at de får dekket sitt behov for både autonomi, kompetanse og tilknytning, i tillegg til at begrepsforståelsen deres blir dypere. Likevel peker også studien mot nødvendigheten av å skape et mer helhetlig bilde av hva aktiv læring er. Empiri innhentet i studien viser til at tidsaspektet ved planlegging og for lite kunnskap om aktiv læring er utfordringer knyttet til å benytte seg av aktiv læring i undervisningen. Til slutt i studien fremmes noen refleksjoner rundt temaet og potensiell videre forskning beskrives. Forskning på aktiv læring i samfunnsfag pekes på som viktig sett fra et lærerperspektiv og undervisning om aktiv læring på lærerutdanningen legges frem som et forslag til videre forskning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9414 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8972 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | begrepslæring | en_US |
dc.subject | begrepsforståelse | en_US |
dc.subject | selvbestemmelsesteori | en_US |
dc.subject | aktiv læring | en_US |
dc.subject | samfunnsfag | en_US |
dc.subject | samfunnsfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | utdanning | en_US |
dc.title | Aktiv læring. En påvirker for motivasjon og begrepsforståelse i samfunnsfag | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |