Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjerde, Willy
dc.contributor.authorApeland, Mariell Bertelsen
dc.date.accessioned2016-07-06T13:50:29Z
dc.date.available2016-07-06T13:50:29Z
dc.date.issued2016-05-31
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er aktiv læring i samfunnsfaget. Ludvigsen m.fl skriver i NOU 2015:8 Framtidens skole at opplæringen skal ”bidra til å utvikle elevenes kunnskap og kompetanse slik at de kan bli aktive deltakere i et stadig mer kunnskapsintensivt samfunn” (NOU 2015). Studiens hensikt er å bidra til kunnskap om hvorvidt aktiv læring i samfunnsfag kan bidra til å gjøre elevene klar til å gå ut i samfunnet, gjennom å øke motivasjonen og begrepsforståelsen deres i samfunnsfag. Hypotesen for studien har derfor vært; Aktiv læring – en påvirker for motivasjon og begrepsforståelse i samfunnsfag. Gjennom relevant teori innenfor aktiv læring, begrepslæring og motivasjon samt empiri søker studien å utforske denne hypotesen. Det har blitt valgt en kvalitativ tilnærming for å kunne gi nyanserte og utfyllende svar på hypotesen. Utvalget av informanter har bestått av fire elever og en lærer i en samfunnsfagklasse ved en videregående skole i Troms. Intervjuene har tatt utgangspunkt i en semi-strukturert intervjuguide. Det teoretiske rammeverket og det empiriske materialet viser at elevene opplever at aktiv læring kan være med å påvirke motivasjonen og begrepsforståelsen deres i samfunnsfag. Selvbestemmelsesteori har blitt valgt som motivasjonsteori og empirien viser at ved å benytte seg av aktiv læring i undervisningen føler elevene at de får dekket sitt behov for både autonomi, kompetanse og tilknytning, i tillegg til at begrepsforståelsen deres blir dypere. Likevel peker også studien mot nødvendigheten av å skape et mer helhetlig bilde av hva aktiv læring er. Empiri innhentet i studien viser til at tidsaspektet ved planlegging og for lite kunnskap om aktiv læring er utfordringer knyttet til å benytte seg av aktiv læring i undervisningen. Til slutt i studien fremmes noen refleksjoner rundt temaet og potensiell videre forskning beskrives. Forskning på aktiv læring i samfunnsfag pekes på som viktig sett fra et lærerperspektiv og undervisning om aktiv læring på lærerutdanningen legges frem som et forslag til videre forskning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9414
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8972
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectbegrepslæringen_US
dc.subjectbegrepsforståelseen_US
dc.subjectselvbestemmelsesteorien_US
dc.subjectaktiv læringen_US
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectsamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.titleAktiv læring. En påvirker for motivasjon og begrepsforståelse i samfunnsfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)