Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.advisorSæther, Kari-Anne
dc.contributor.authorHansen, Ragni Johanne
dc.date.accessioned2016-08-25T14:16:29Z
dc.date.available2016-08-25T14:16:29Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har scientific literacy som hovedtema. Forskningsspørsmålet er ”Hvordan kan lesehefter fra Forskerføtter og leserøtter, brukt i tråd med lærerveiledningene, bidra til at elever på mellomtrinnet utvikler scientific literacy?”. Metoden er en tradisjonell tekstanalyse av to lesehefter fra undervisningsopplegget ”Forskerføtter og leserøtter”. I tillegg beskrives tilhørende lærerveiledninger. Masteroppgaven er teoretisk forankret i språkets betydning for læring og et utvidet tekstbegrep. Som utgangspunkt for å drøfte resultatene brukes Erik Knains språkfunderte modell, som viser at det må skapes et spenningsforhold mellom elevsentrert og spesialisert diskurs i undervisning, kjent som et tredje rom. Modellen er utviklet fra Carolyn S. Wallaces tre elementer for scientific literacy, Autentisity, Multiple disourses og ”Third space”. Analysen av leseheftene viser at både komposisjon, sjanger og skrivemåte og verbalspråk bidrar til å skape et tredje rom. Lærerveiledningene rammer inn leseaktiviteten, med fokus på aktivering av forkunnskaper og valg av lesestrategi. I drøftingsdelen argumenters det for hvordan det tredje rom skapes og hvordan lesing som grunnleggende ferdighet direkte og indirekte inkluderer de fire andre grunnleggende ferdighetene. Videre drøftes det hvilke deltakerroller som øves i undervisningen knyttet opp mot to visjoner for naturfag. Konklusjonen i denne masteroppgaven er at leseheftene fra ”Forskerføtter og leserøtter”, brukt i tråd med lærerveiledningen, bidrar til å skape et tredje rom. Dette gjør at elevene får en overgang fra det kjente til det ukjente. Blandingsdiskursen gir elevene rom til å forhandle om roller og på den måten utvikle scientific literacy.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9554
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9111
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectscientific literacyen_US
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjectgrunnleggende ferdigheteren_US
dc.subjectspråk og læringen_US
dc.subjectErik Knainen_US
dc.subjectVygotskien_US
dc.subjecttekstanalyseen_US
dc.subjectforskerføtter og leserøtteren_US
dc.subjectnaturfagsentereten_US
dc.subjectautentisiteten_US
dc.subjecttredje romen_US
dc.subjectdiskursen_US
dc.subjectfagspråken_US
dc.subjectKunnskapsløfteten_US
dc.subjectutvidet tekstbegrepen_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectnaturvitenskapelig tekstkompetanseen_US
dc.subjecttekstkompetanseen_US
dc.subjectelevsentrert autentisiteten_US
dc.subjectfagsentrert autentisiteten_US
dc.subjectSeeds of Science/Roots of Readingen_US
dc.subjectnaturfagdidaktikken_US
dc.subjectlesingen_US
dc.subjectmetakognisjonen_US
dc.subjectaktivering av forkunnskaperen_US
dc.subjectlærebøkeren_US
dc.subjectrealfagsteksteren_US
dc.subjectterminologien_US
dc.subjectnominaliseringen_US
dc.subjectallmenndannelseen_US
dc.subjectvisjon 1en_US
dc.subjectvisjon 2en_US
dc.subjectlesing som grunnleggende ferdigheten_US
dc.subjectnaturvitenskapen_US
dc.titleRom til å utvikle scientific literacy - En tekstanalyse av ”Forskerføtter og leserøtter”-lesehefteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)