Show simple item record

dc.contributor.advisorThorvaldsen, Steinar
dc.contributor.authorWestgren, Bodil Bakkelund
dc.date.accessioned2016-10-20T12:27:18Z
dc.date.available2016-10-20T12:27:18Z
dc.date.issued2016-05-13
dc.description.abstractProblemstilling og forskningsspørsmål belyser sammenhengen mellom mobbing og psykiske helse hos barn og unge. Forskjeller mellom kjønnene er sentral, søkelyset settes på psykiske vansker. En kvantitativ studie med kritisk realistisk tilnærming. Utvalget er elever (4.-10-trinn) fra fem skoler i en nord-norsk by. Studien er en tverrsnittstudie. Spørreskjema: SDQ og ˮOpplevelser av å bli mobbetˮ. Teorigrunnlaget belyser ulike sider ved barn og unges psykiske helse, spesielt med tanke på psykiske vansker og trakassering/mobbing. Funnene viser at det er signifikant forskjell mellom gruppene ˮMobbetˮ og ˮIkke mobbetˮ når det gjelder emosjonelle vansker, adferdsvansker og venneproblemer. Gutter rapporterer om mer klassisk mobbing enn jentene, mens jentene utsettes for mer digital mobbing enn guttene. 5,4 % av elevene utsettes ukentlig for mobbing. Prososial adferd fremstår ikke som en beskyttelsesfaktor i forhold til mobbing og trakassering. Det kan tyde på at vennerelasjoner er en beskyttelsesfaktor mot trakassering og mobbing. Det er signifikant korrelasjon mellom SDQområdene emosjonelle vansker, adferdsvansker, hyperaktivitet og venneproblemer og trakassering. Dette er spesielt tydelig i forhold til venneproblemer og verbal og sosial trakassering. Det er med andre ord en sammenheng mellom trakassering/mobbing og psykiske vansker hos barn og unge. De signifikante funnene viser en tendens i forhold til at barn og unge som utsettes for trakassering/mobbing rapporterer om psykiske vansker.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9872
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectSpesialpedagogikken_US
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectTrivsel i Tromsøen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.title"Det er fint å bli spurt". En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykisk helse og mobbing hos barn og ungdom.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)