Munin: Nye registreringer
Viser treff 15201-15220 av 36958
-
Sikkerhetspolitisk minnediplomati: Opprettelsen av Frigjøringsmonumentet i Kirkenes 1945-1952
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-25)A few kilometers from the border with Russia, in the town of Kirkenes in the easternmost corner of Northern Norway, there stands a bronze statue of a Soviet soldier looking out over the borderland. The Soviet Liberation Monument, as the statue is called, was unveiled in 1952 by the Norwegian authorities, in gratitude for the Soviet liberation of the East Finnmark area in 1944. The statue has served ... -
A modified clot-based assay to measure negatively charged procoagulant phospholipids
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-29)Growing evidence supports a role for extracellular vesicles (EVs) in haemostasis and thrombosis due to exposure of negatively charged procoagulant phospholipids (PPL). Current commercial PPL-dependent clotting assays use chemically phospholipid depleted plasma to measure PPL activity. The purpose of our study was to modify the PPL assay by substituting the chemically phospholipid depleted plasma ... -
Registry data for use in health technology assessments in Norway- Oppourtunities and challenges
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-08-16)Decisions on uptake of medicines and medical devices on health insurance schemes are increasingly based on a health technology assessment (HTA) process. In Norway, the process has included reimbursement of outpatient medicines for two decades. During the past years, in-patient medicines, medical devices and more recently vaccines are all included in the HTA system. In the present article, we ... -
Vitamin D3 supplementation does not enhance the effects of resistance training in older adults
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-31)Background: Lifestyle therapy with resistance training is a potent measure to counteract age-related loss in muscle strength and mass. Unfortunately, many individuals fail to respond in the expected manner. This phenomenon is particularly common among older adults and those with chronic diseases (e.g. chronic obstructive pulmonary disease, COPD) and may involve endocrine variables such as vitamin ... -
Changes in alcohol consumption during the covid-19 pandemic—small change in total consumption, but increase in proportion of heavy drinkers
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-16)Little is known about possible changes in alcohol consumption distribution during the COVID-19 pandemic. We estimated how individual changes in alcohol consumption during the pandemic translated into changes in: (i) mean consumption; (ii) dispersion of consumption distribution; and (iii) prevalence of heavy drinkers. We employed data from two independent web-surveys of Norwegian adults collected ... -
Faster decline and higher variability in the sea ice thickness of the marginal Arctic seas when accounting for dynamic snow cover
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-04)Mean sea ice thickness is a sensitive indicator of Arctic climate change and is in long-term decline despite significant interannual variability. Current thickness estimations from satellite radar altimeters employ a snow climatology for converting range measurements to sea ice thickness, but this introduces unrealistically low interannual variability and trends. When the sea ice thickness in the ... -
En inkluderende samlingsstund
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-04)Samlingsstunden, en stund i barnehagen hvor alle samles, en fellesskapssituasjon som ofte består av alle barna og voksne fra samme avdeling. Samlingsstunden kan praktiseres på mange ulike måter fra barnehage til barnehage, og innholdet kan være svært ulikt. Felles for enhver samlingsstund er at det er en fellesskapsaktivitet og at det er et av barnehagens allmennpedagogiske tilbud. Felles for alle ... -
Nyutdannede nytilsatte grunnskolelæreres opplevelse av mentorordningen i skolen?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å tydeliggjøre skillet mellom veiledning av studenter og veiledning av nyutdannede profesjonsutøvere. ... -
"Det er så vanskelig å begynne å skrive!" En kvalitativ studie av oppstarten av en skriveoppgave med bruk av noen førskrivingsaktiviteter på ungdomstrinnet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)Sammendrag Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av førskriving og hva som kan være med på å sette elever i stand til å skrive. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: På hvilke måter fremmer førskrivingsaktiviteter skriving hos elever i en ungdomsskoleklasse? For å finne svaret på problemstillingen har jeg også hatt tre forskningsspørsmål: 1. På hvilke måter kommer idemyldring ... -
Barn med utagerende atferdsvansker i barnehagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)I denne kvalitative intervjustudien har jeg utforsket hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker. Studiens problemstilling er: Hvordan beskriver barnehagelærere arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker? Studien belyser tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår barnehagelærere barns utagerende ... -
Undervisningskunnskap i matematikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk. Kategoriene i rammeverket er allmenn ... -
Norsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norge
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det ... -
Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en ... -
Linguistics vs. digital editions: The Tromsø Old Russian and OCS Treebank
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)<p>The Tromsø Old Russian and OCS Treebank (TOROT, nestor.uit.no)1 is, along with its parent treebank, the PROIEL corpus (foni.uio.no), the only existing treebank of Old Church Slavonic (OCS), Old East Slavic and Middle Russian texts. There are other tagged resources, such as the Old Russian subcorpus of the Russian National Corpus2 and the Manuskript corpus,3 but none of them, to our knowledge, ... -
Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i ... -
Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ... -
Positiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skole
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)«Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik: «Hvordan beskriver elever i videregående skole sin ... -
Vurdering fra et elevperspektiv: En kvalitativ studie om hvordan elever på ungdomstrinnet forstår tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)Hvordan forstår et utvalg elever på 9. trinn lærerens tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk? Problemstillingen som danner utgangspunktet for denne studien, fokuserer på vurdering fra et elevperspektiv. Fordi vurdering er til for elevenes læring, er det viktig å forstå hvordan elevene selv forstår tilbakemeldinger de får. Det foreligger mye forskning omkring god responspraksis, men hvordan ... -
Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-11)Tittel: Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem. Bakgrunn og formål: Barn i fosterhjem kan ha en risiko for en svakere sosial- emosjonell fungering på grunn av omsorgssvikt. Ved 8 årsalder viser barn som ble plassert før 2-3 årsalder mer utagerende og innadvendt atferd. Det er også en risiko for svakere allsidig utvikling. Barnehagen er en arena for tidlig innsats, og det ... -
En kvalitativ undersøkelse om hvordan man kan legge til rette for barn med selektiv mutisme i barnehagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)Denne oppgaven handler om tilrettelegging av selektiv mutisme i barnehagen. I oppgaven sammenlignes selektiv mutisme med sjenanse, sosial angst og fobi, diagnosekriterier ICD-11 og DSM-5 brukes for å få en større forståelse av diagnosen. Konsekvenser for selektiv mutisme kan være problemer med vennskap og dårlig selvtillit, det er sjeldent barn vokser fra seg denne diagnosen. problemstillingen i ...