Enheter
Administrasjonen [70]
Det helsevitenskapelige fakultet [10292]
Det juridiske fakultet [1406]
Universitetsbiblioteket [2889]
Aktuelle disputaser
Aktuelle disputaser der avhandlingen er tilgjengelig i Munin:
18 jun 2024: Tina Pettersen Engseth
18 jun 2024: Liv-Hege Johnsen
Intracranial artery disease in the general population
19 jun 2024: Fredrik Garnås Rylandsholm
Structural characterisation and drug-lipid interaction by NMR spectroscopy
20 jun 2024: Kay-Martin Johnsen
21 jun 2024: Tor Håvard Solhaug
26 jun 2024: Alexandra Kondratieva
Exploring fluorination in MBL inhibitor design
27 jun 2024: Andreas Kjæreng Winther
Activity Profiles and Training Loads of Highly Trained Female Football Players
27 jun 2024: Nina Mjølsnes Salvo
28 jun 2024: Yasemin V. Bodur
Nye registreringer
-
Denoting female professionals: semantic and grammatical gender agreement with hybrid nouns in Russian
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)This thesis investigates semantic feminine and grammatical masculine gender agreement in Russian, focusing on hybrid nouns associated with professional titles referring to females. Applying both corpus and experiment approaches, this research explores gender agreement in noun-verb (N-V) and adjective-noun constructions (A-N), as well as understudied mixed agreement adjective-noun-verb (A-N-V). ... -
Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)I denne masteroppgaven undersøkes elevenes opplevelse av hvordan deres flerspråklige kompetanse blir benyttet som ressurs for undervisningen i en innføringsklasse på ungdomstrinnet. Den aktuelle studien har som mål å komme tett på elevenes selvstendige erfaringer og refleksjoner knyttet til flerspråklighet som fenomen, der analysen er forankret i et elevperspektiv. Med bakgrunn i den senere tids ... -
“I think that it is important that they experience that their background is not an obstacle” - Immigrant students’ attitudes, experiences and proficiency levels as English language learners in Norwegian introductory classes
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)This primarily quantitative non-interventionist experimental study seeks to explore how multilingual pedagogies are used in the English subject among newly arrived immigrant students (ImSt) in Norwegian introductory classes at upper-secondary school, and how language use impacts immigrant students as ‘English as an additional language’ (EAL) learners. Exploration of this topic was initiated due to ... -
Duohta ja fantasiija máilbmi sámi njálmmálaš árbbis girjjálašvuođa prosatekstii. Narratologalaš guorahallan Ilmmiid gaskkas románas.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-06-03)Ilmmiid gaskkas lea gelddolaš fantasyromána, man Guovdageaidnulaš Máret Anne Sara lea čállán. Romána muitalusa dáhpáhusat dáhpáhuvvet duohta máilmmis ja fantasiija máilmmis, go váldopersovnnat geavvaba ilmmiid gaskii. Guorahalan movt njálmmálaš árbevierru adno materiálan romána muitalusas, ja movt materiála lea mielde duddjomin muitalusa ealasin. Lean guorahallan teavstta sihke oarjemáilmmi- ja ... -
"Positivt ubehag" i det tabubelagte rommet En studie av hvordan traumelitteratur kan være en ressurs i norskundervisningen i videregående skole
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Utgangspunktet for denne oppgaven bunner ut i hvordan man kan bruke traumelitteratur i norskundervisningen som ressurs ovenfor både lærere og elever. Tanken om hvordan det kan brukes som ressurs, tar utgangspunkt i å skape større åpenhet, bidra til identitetsutvikling og kunne øke livsmestring. For å kunne svare på problemstillingen har jeg brukt litteraturstudie som hoved metode for å finne teori ...