Hvordan begripe det ubegripelige? En kvalitativ studie av pedagogisk personale i barnehagen og deres erfaringer og refleksjoner rundt barn utsatt for seksuelle overgrep.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/10035Date
2016-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Mange barn utsettes for seksuelle overgrep, og det er et stort underkommunisert samfunnsproblem forbundet med tabu, skam og fortielse. For disse barna er det å møte voksne med forståelse, kompetanse og kunnskap om seksuelle overgrep essensielt. Det pedagogiske personalet i barnehagen er i en enestående posisjon til å oppdage barn utsatt for seksuelle overgrep. Målsettingen for studien var å få større forståelse og innsikt i hvordan pedagogisk personale tenker, opplever og hvilke erfaringer de har rundt temaet barn og seksuelle overgrep. Studien hadde følgende problemstilling: "Hvilke tankemessige refleksjoner og erfaringer har det pedagogiske personalet i barnehagen, når det gjelder å melde fra til barnevernet ved mistanke om seksuelle overgrep?" Formålet med studien var å belyse fenomenet barn og seksuelle overgrep sett fra det pedagogiske personalets standpunkt. Hvordan opplever og beskriver de fenomenet. Med dette var ønsket å belyse hvilke utfordringer personalet står ovenfor og hvilke tiltak som kan gi personalet bistand i arbeidet med barn utsatt for seksuelle overgrep. Studien ble utført kvalitativt, med hermeneutisk-fenomenologisk forankring. Det empiriske grunnlag kommer fra dokumentanalyse som var med på å danne grunnlag og semistrukturert dybdeintervju med fem ansatte i barnehage. Analysene ble utført i henhold til dokumentanalysen, relevant forskning og teori og egne drøftinger.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: