Argumentasjon i praktiske arbeid. En studie av elevers vurderinger og argumentasjon rundt konkurrerende påstander i forbindelse med et praktisk arbeid i naturfag VG1.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10040Dato
2015-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, Ida MaleneSammendrag
Denne oppgaven handler om elevers argumentasjon og vurderinger rundt tre konkurrerende påstander i forbindelse med et praktisk arbeid i naturfag VG1. Elevenes argumentasjon ble kartlagt gjennom to diskusjonsrunder. Den ene diskusjonen var i forkant av forsøket, og foregikk dermed uten datamaterialet. Elevene skulle i denne diskusjonsrunden bruke forkunnskapene de hadde om emnet. Den andre diskusjonen var i etterkant av forsøket, og foregikk med elevenes datamateriale fra forsøket. Elevene skulle i denne diskusjonen, bruke både datamaterialet og forkunnskapene de hadde til å vurdere de tre påstandene.
Denne undersøkelsen viste at elevene klarte å skape mer og bedre argumentasjon i diskusjonen før forsøket, sammenliknet med diskusjonen etter forsøket. Årsaken synes å være at flertallet av elevene tror at resultatene viser "sannheten", og elevene ser muligens ikke hensikten med å argumentere da.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: